شرح شغل

شرح شغل:

شرح شغل يک گزارش مکتوبي است که وظايف، شرايط محيط کار و ساير جنبه هاي يک شغل مشخص را توضيح مي دهد. در داخل يک سازمان تمام شرح شغل ها بايد داراي شکل واحدي باشند، هرچند بين سازمان ها محتوا و شکل شرح شغل ها متفاوت باشد. يک نگرش اين است که شرح مختصري در چند پاراگراف نوشته شود. روش ديگر اين است که شرح شغل را به چند قسمت تقسيم کنند. در يک شرح شغل، بخش شناخت شغل ممکن است داراي کد شغلي باشد. اين کدها براي مقايسه مشاغل مفيد است. بين شرح شغل شامل دو قسمت اصلي است: شرايط احراز و شرح وظايف. عناوینی که جهت استاندارد سازی باید به کار روند بدین ترتیب هستند:

عنوان شغلی: نام موقعیت شغلی

طبقه بندی: سطح شغل در طبقه‌ بندی مشاغل مورد تأیید وزارت کار

سطح دستمزد/ گروه شغلی/ سطح جبران خدمت: در واقع گروه یا محدوده دستمزدی که در آن مشاغل با ارزش یکسان قرار می‌گیرند و حداقل و حداکثر حقوق بازه مشخصی دارد.

سرپرست یا مدیر بالادستی: عنوان موقعیتی که به عنوان سرپرست مشخص شده و فرد شاغل باید به آن پوزیشن گزارش بدهد.

تاریخ: تاریخ زمانی که این شرح شغل نوشته شده یا آخرین بازبینی روی آن انجام شده است.

خلاصه شغل / هدف: خلاصه ای از شغل یا هدف کلی از آن انجام این شغل.

شرح وظایف یا کارکردهای ضروری: کارهایی که شاغل در این شغل به عنوان وظایفش به طور مرتب و پیوسته انجام می‌دهد و واقعا لازم و ضروری هستند.

شایستگی: شامل دانش، مهارت و توانایی

مسئولیت های نظارتی: سطوح شغلی و کارهایی که نظارت بر آنها بر عهده این شغل می‌باشد.

محیط کار: ویژگی های محیط کار مثل دمای هوا، میزان نویز و آلودگی صوتی، محیط داخل یا خارج از فضای کار و یا هر عاملی که می‌تواند بر روی عملکرد انسان تأثیر داشته باشد.

توانمندی ‌های فیزیکی و جسمی: توانمندی ‌های جسمی مورد نیاز شغل مثل خم شدن، نشستن، بلند کردن اجسام، رانندگی و ….

نوع موقعیت کار و تعداد ساعات مورد انتظار کار: کار تمام وقت یا پاره وقت، ساعت کار معمول اداری و شیفت ‌های کاری، تعداد روزهای کاری در هفته و امکان نیاز به اضافه کاری می‌باشد یا خیر.

سفر کاری: میزان سفرهای کاری مورد نیاز شغل، مقصدهای سفر، مانند سفرهای داخلی و یا سفرهای خارجی، و اینکه آیا سفر به صورت چند روزه است یا یک روزه.

تحصیلات و میزان تجربه مورد نیاز: مدرک تحصیلی و سوابق و تجربیات مورد نیاز در حوزه مرتبط با کسب و کار و الزامات مرتبط با شغل.

گواهینامه ها و تجربیات خاص: داشتن توانایی خاص و گواهینامه‌ های خاص در رابطه با الزامات یک صنعت مثلا توانایی کار با ماشین آلات و تجهیزات و ابزار تخصصی و … .

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.