سرفصل هاي حسابداري جهت ارائه - قسمت 1

سرفصل هاي حسابداري جهت ارائه

قسمت اول

گردآورنده: دکتر ابراهيم صنعت پور

 

مقدمه :

تجربه ثابت کرده همیشه افراد موفق به دنبال راه میانبری صحیح و قابل اعتماد برای رسیدن به اهدافشان هستند. اما سئوال اینجاست که چگونه میتوان در حسابداری این میانبر را پیدا کرد؟ جواب این سئوال این جمله کوتاه است : استفاده از تجربه مدیران مالی .

آموزش صفر تا صد حسابداری در این دوره مجازی طوری طراحی شده که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیشترین سطح از اطلاعات کاربردی برای ورود این حرفه پول ساز دسترسی پیدا کرده و همراه با آموزش حسابداری تجربه محور  تکنیک‌ها و مهارت‌های ضروری را با توجه به شرایط محیط کار واقعی به‌خوبی بیاموزید و به یک حسابدار موفق مبدل شوید . این تخصص ماست .

شما اگر یک حسابدار مسلط به امور مالی و مالیاتی باشید، به سادگی می‌توانید با کسب دانش کاربردی، امنیت شغلی خود را حفظ کنید. یک مدیر و دارنده کسب و کار به قدری نگران خسارات مالی در امور حسابداری و مالیاتی است که اگر یک فرد با تجربه و با انگیزه را استخدام کند دیگر حاضر به از دست دادن او نیست! واقعیت این است که در بازار کنونی اصلاً اینطور نیست که فردی بتواند بدون آموزش حسابداری و کسب تجربیات تخصصی به درآمد دلخواه خود برسد و برای رسیدن به این هدف چاره‌ای جز کسب تجربه با استفاده از تجربیات مدیران مالی و حسابداران ارشد در این بسته آموزشی تجربه محور باقی نمی ماند.

هدف ما از تولید آموزش حسابداری حرفه ای وتجربه محور از پایه تا پیشرفته ارتقای سطح دانش فنی و علمی علاقمندان به این حرفه جهت کمک به اشتغال سریع و درآمد‌زایی از آن می‌باشد. این اطمینان به شما داده می‌شود که پس از مشاهده کلاس مجازی صفر تا صد حسابداری قادر خواهید بود حسابداری تمام بنگاه‌های اقتصادی را به راحتی قبول و به بهترین نحو انجام دهید زیرا این بسته طوری طراحی شده است که کاربر به انواع حسابداری مسلط و تکنیک‌های آنها را بطور کامل خواهد آموخت.

** اگر میخواهید مدت طولانی را بصورت آزمون و خطا برای کسب تجربه صرف کنید از این بسته آموزشی صرف نظر کنید .

ولی  : پس از اتمام دوره فشرده حسابداری مجازی تجربه محور:

  • اگر صاحب کسب و کاری هستید به خوبی می توانید سیستم مالی خود را آنالیز کنید.
  • اگر دانشجو هستید می توانید اطلاعات تئوری خود را با بازار کار تطبیق دهید.
  • اگر حسابدار هستید اطلاعات مالی شما توسط یک مدیر مالی تکمیل و به روز خواهد شد.
  • یک نیروی توانمند مالی می شوید که کارفرما هیچوقت فکر حسابدار دیگر نباشد.
  • می توانید کدینگ حسابداری را در سریعترین زمان ممکن طراحی کنید.
  • دیگر نگران اظهارنامه مالیاتی پایان سال نیستید و به راحتی آنرا تکمیل و ارسال خواهید کرد.
  • اگر به دنبال شغلی پر درآمد هستید می توانید با اتمام این آموزش وارد بازار کار شوید.

 

مفاهیم وتعاریف حسابداری

حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع‌آوري، طبقه‌بندي ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل‌ها و مدلهاي خاص انجام مي‌گيرد. تا افراد ذينفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون‌سازماني مثل بانک‌ها، مجمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند. به همين دليل فردي که تحصيلات دانشگاهي ندارد، بيشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهاي اين دسته از افراد مطابق استاندارد نيست و پردازش کافي نمي‌شود و بيشتر تراز حسابها مي‌باشد. براي مثال يک حسابدار تجربي نمي‌تواند براحتي بين دارايي کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و يا نمي‌داند که چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کرد.

حسابداري به عنوان يک نظام پردازش اطلاعات، داده‌هاي خام مالي را دريافت نموده، آنها را به نظم در مي‌آورد.

محصول نهايي نظام حسابداري گزارش‌ها و صورت‌هاي مالي است که مبناي تصميم‌گيري اشخاص ذي‌نفع (مديران ، سرمايه‌گذاران ، دولت و ...) قرار مي‌گيرد.

يک حسابدار متخصص، در آينده مي‌تواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني مي‌تواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايه‌گذاري نمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مدير مالي بر اساس دانش آکادميک خود مي‌تواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد.

حسابداري يک سيستم اطلاعاتي است که با فراهم‌کردن اطلاعات لازم کمک مي‌کند تا سرمايه‌گذارها، اعتبار دهندگان، مديران و دولت نسبت به مسائل اقتصادي بهتر بتوانند، تصميم‌ بگيرند. براي مثال اگر شخصي بخواهد در يک شرکتي سرمايه‌گذاري کند، تمايل دارد که وضعيت مالي آن شرکت و يا نتايج عمليات آن شرکت را در طي سالهاي قبل بداند. موضوعاتي که به صورت گزارشهاي مالي توسط حسابداران تهيه مي‌شود.

به عبارت بهتر حسابداري به منظور جوابگويي به نيازهاي انسان به وجود آمده است. به همين دليل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي و افزايش پيچيدگي آن ،‌ هدفها و روشهاي حسابداري براي جوابگويي به نيازهاي اطلاعاتي، توسعه يافته است. چرا که اشخاص، شرکت‌ها و دولت براي تصميم‌گيري در مورد توزيع مناسب منابع مالي نياز به اطلاعاتي قابل اتکا دارند که اين اطلاعات را به ياري حسابداري مي‌توان به دست آورد. از سوي ديگر انجام سرمايه‌گذاري يکي از مواد ضروري و اساسي در فرآيند رشد و توسعه اقتصادي کشور است و سرمايه‌گذاران نيز از بعد عرضه سرمايه، تا حد امکان سعي دارند منابع مالي خودرا به سويي سوق دهند که کمترين ريسک و بيشترين بازده را داشته باشد. يعني به دنبال برآورد ريسک سرمايه‌گذاري‌ها خواهند بود. اين در حالي است که يکي از مباني اساسي براي محاسبه ريسک بازار شرکت‌ها ، استفاده از اطلاعات توليد شده توسط سيستم حسابداري است.

 اصلا حسابداری چیست . به طور کلی حسابداری فن ثبت و نگهداری و جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، اندازه گیری ، طبقه بندی ، خلاصه کردن اطلاعات و رویدادها و عملیات های مالی بوده که تاثیرات مالی و غیر مالی خواهند داشت در دنیای پر پیچ و خم امروز که رویداد های مالی یکی از بزرگترین و مهمترین مسایل در دنیای اقتصاد است حسابداری دیگر یک فن نیست بلکه یک فرایند است که دارای ابتدا و انتهای مشخصی بوده و نتایج معینی هم از آن حاصل می شود .

به عبارت علمی و اکادمیک، حسابداری دانشی است که با استفاده از فنون و روش های تعریف شده در آن اطلاعات مربوط به معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه ، شرکت یا بنگاه اقتصادی ، جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، اندازه گیری ، ثبت ، طبقه بندی ، تجمیع و تخلیص و گزارش میشود .

در تعریف و مفهوم حسابداری هر کلمه ای که مورد استفاده قرار میگرد دارای معانی و مفاهیم متنوع و عمیقی بوده که هر کدام باید به طور جداگانه مورد بررسی و بحث و جدل قرار بگیرند تا درک آنها برای کسانی که در این حرفه قدم می گذارند آسانتر و قابل فهم تر بشود . در گذشته نه چندان دور دفترداران را که اطلاعات مالی یا همان دریافت ها و پرداخت ها را ثبت و نگهداری می کردند حسابدار می گفتند اما در دنیای پیچیده امروز که گسترش مسایل مالی بسیار زیاد شده است حسابدران فقط به ایفای این نقش نمی پردازند آنها در واقع بازوان اقتصادی و مالی شرکت ها و بنگاههای اقتصادی بوده و کارفرمایان برای مشورت و تصمیمی گیری های مهم مالی به آنها رجوع می کنند این اشخاص باید فن تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی را بلد بوده و نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل را به مدیران ارشد ارائه دهند در واقع مهمترین قسمت این حرفه همین تجزیه و تحلیلی اطلاعات مالی است چرا که ثبت و نگهداری آنها از عهده هر کسی بدون تحصیلات و با تجربه اندک هم بر می آید ولی تجزیه این اطلاعات و نتیجه گیری در خصوص آنها و بکارگیری آن در تصمیمات مالی و مدیریتی یک هنر است که فقط با تجربه و بررسی و داشتن دانش آکادمیک امکان پذیر است .

اینجا است که تفاوت یک حسابدار خبره و یک کارشناس مالی کم تجربه و فاقد قوه تجزیه و تحلیل مشخص میشود . اطلاعات مالی بعد از اینکه تجزیه شدند باید طبقه بندی شده و در نگهداری انها یک سیستم منظم و مرتب و دقیق وجود داشته باشد تا در صورت نیاز به هر نوع اطلاعات امکان دستیابی به آن در کمترین وقت و بیشترین دقت و خطا امکان پذیر باشد . در بخش دیگری کارشناسان این حوزه  اطلاعات مالی را تلخیص می کنند و صورت های مالی مربوط به آن را بدست می آورند صورت های مالی نقش بسیار مهمی در فرایند های مالی دارند و بر اساس آنها تصمیمات مالیاتی ، سرمایه گذاری ، توسعه و یا حتی تعطیلی موسسه و یا بنگاه اقتصادی اتخاذ میشود برای هیمن حسابداران باید بتوانند صورت های مالی را بدون خطا و اشتباه تهیه کرده و در اختیار تصمیم گیران مدیریتی و مالی قرار دهند .

***********************************************************

برای شروع بهتر است بدانیم استفاده کنندگان از حسابداری چه کسانی هستند به صورت کلی این افراد به دو دسته تقسیم می شوند :

استفاده کنندگان از اطلاعات و نتایج حسابداری چه کسانی هستند ؟

  • الف : استفاده کنندگان درون سازمانی از اطلاعات مالی و حسابداری
  • ب : استفاده کنندگان برون سازمانی از اطلاعات مالی و حسابداری

استفاده کنندگان برون سازمانی از اطلاعات حسابداری

هر فرد یا مرجع ذینفع که حق دریافت اطلاعات مالی از یک موسسه را دارد و بر مبنای آن اطلاعات با موسسه داد و ستد کرده و در باره آن موسسه و شرکت یا بنگاه اقتصادی قضاوت یا تصمیم گیری می کند استفاده کنندگان برون سازمانی هستند که به سرمایه گذاران ، اعطاء کنندگان وام و اعتبار ، فروشندگان ، مشتریان ، کارکنان دولت به عنوان استفاده برون سازمانی گفته می شود . هر یک اشخاص حقیقی یا حقوقی که نام بردیم بنا به دلایل و منطور خاصی از این اطلاعات استفاده می کنند که در ذیل شرح می دهیم :

سرمایه گذاران: اشخاصی که به عنوان شریک یا سهام دار می خواهند تصمیم به سرمایه گذاری در صنعت یا موسسه یا بنگاه اقتصادی بگیرند نیاز به اطلاعات مالی در مورد وضعیت موسسه یا بنگاه اقتصادی دارند تا بتوانند تصمیم درست گرفته و کمترین ریسک را متحمل شوند به همین دلیل آنها استفاده کنندگان این اطلاعات محسوب میشوند .

اعطاء کنندگان وام و اعتبار و سایر تسهیلات بانکی : بانک ها موسسات مالی و اعتباری جهت پرداخت تسهیلات و وام به موسسات و بنگاههای اقتصادی نیاز به شناخت وضعیت مالی و توان مالی و قدرت بازپرداخت وام توسط آن موسسات را دارند در نتیجه انها هم از استفاده کنندگان این اطلاعات بوده و می توانند قبل از پرداخت هر گونه تسهیلات آنها را درخواست نمایند .

فروشندگان کالا و خدمات : فروشندگان کالا و خدمات نیز جهت معامله و داد و ستد با موسسات برای تصمیم گیری و ارتباط با شرکتها و موسسات طرف حساب خود نیاز به کسب اطلاعات از توانیاییهای مالی و نقدینگی شرکتها دارند در نتیجه این موسسات هم به عنوان استفاده کنندگان از اطلاعات مالی و حسابداری محسوب میشوند .

مشتریان : مشتریان با توجه به اینکه به طور مستمر و مداوم از شرکتها و یا بنگاه های اقتصادی انتفاعی کالا یا خدمات خریداری می نمایند برای تصمیم گیری های خود نیاز به اطلاعات در ارتباط با قیمتها و شرایط  فروش آن کالا یا خدمات دارند و آنها هم از استفاده کنندگان اطلاعات مالی محسوب میشوند .

کارکنان : کارکنان و پرسنل هم برای آگاهی و شناخت از توانایی موسسه خود که در آن مشغول به کار هستند و اطلاع از زمان  و میزان بهره وری و افزایش تولید و دریافت وام و تسهیلات و سایر مزایا نیاز دارند که اطلاعات مختصری در خصوص وضعیت مالی شرکت داشته باشند تا بتوانند درخواست های خود را با توجه به این اطلاعات و توانایی ها تنظیم نمایند.

دولت : دولتها برای اجرای قوانین و مقررات و اجرای سیاست های مالی و مالیاتی خود و برنامه ریزی های اقتصادی در جهت تعادل و رشد اقتصادی و کسب درآمد از طریق مالیات و عوارض و نظارت بر قیمتها و بسیاری از مباحث دیگر باید از این اطلاعات اگاهی داشته و از آنها استفاده نمایند .

استفاده گنندگان درون سازمانی از اطلاعات حسابداری

هیت مدیره ، مدیرعامل ، مدیر اجرایی و سرپرستان و مدیران میانی یک شرکت یا بنگاه اقتصادی و یا موسسه که در زمینه برنامه ریزی ، کنترل عملیات واحد تجاری و منابع متعلق به آن تصمیم گیری می نمایند استفاده کنندگان درون سازمانی نامیده میشوند این افراد در هر سطح و جایگاهی که هستند به بخشی از این اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد و همه به یک نسبت نمی توانند از جزییات مطلع شوند . برخی از این اطلاعات محرمانه بوده و فقط باید در اختیار مدیران ارشد قرار بگیرد تا موجودیت سازمان به خطر نیفتد .

اصول اخلاقی وحرفه ای حسابداری

حسابداري در دنياي پيشرفته اقتصادي امروز حرفه اي است حياتي، زيرا سامانه اقتصادي جاري بدون آن نمي تواند، وجود داشته باشد. برجستگي متمايز کننده حرفه حسابداري پذيرش مسووليت نسبت به عموم است. جامعه انتظارات فراواني از اهل اين حرفه دارد و مردم بايد به کيفيت خدمات پيچيده ارايه شده توسط حرفه حسابداري اعتماد داشته باشند. از اين رو اطلاعات ارايه شده توسط حسابداران بايد به طور قابل توجهي کارآمد، قابل اتکا، واقعي و بي غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها بايد واجد شرايط و صلاحيت حرفه اي باشند، بلکه بايد از درجه بالايي از صداقت و درستکاري حرفه اي نيز برخوردار و آبرو و حيثيت حرفه اي از مهم ترين دارايي هاي آنها باشد. در نتيجه اخلاق حسابداري براي حسابداران حرفه اي و افرادي که به خدمات حسابداري تکيه دارند اهميت زيادي دارد.

اصول ومفروضات حسابداری

یکی از موارد مهمی که اکثر حسابدران نوپا به راحتی از کنار اون عبور میکنند و گمان میکنند که ارزش چندانی برای یادگیری ندارد اصول حسابداری میباشد استفاده از  این دو اصل در گزارشگری مالی نیز بسیار  حائز اهمیت می باشد

برای درک بهتر یک مثال ساده بیان کنم دین ما دارای اصول وفروع است که پایه های آن را تشکیل میدهد در حسابداری هم یک سری اصول ویک سری مفروضات داریم که پایه های حسابداری را تشکیل میدهند .

 

الف : اصول حسابداری شامل موارد زیر می باشد:

در حسابداری، برای ثبت و گزارشگری مالی، به رهنمودها و دستورالعمل‌های روشن تر و مشخص تری نیز نیاز می‌باشد، این دستورالعمل‌ها  اصول حسابداری می‌باشند:

  1. اصل بهای تمام شده تاریخی
  2. اصل همزمانی
  3. اصل تحقق درآمد
  4. اصل افشاء کامل

اصل بهای تمام شده

طبق اصل بهای تمام شده  مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمامشده در دفاتر ثبت می‌گردند. منظور از بهای تمامشده هر دارایی ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. پرداخت‌های اضافی به علت خریدهای نسیه و مدتدار جزء بهای تمامشده دارایی محسوب نمی‌شود. به مرور زمان که ارزش داراییها تغییر می‌کند، این تغییر ارزش در بهای ثبتشده دارایی بیاثر است.

اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی را تعیین می‌نماید. طبق این اصل، درآمد زمانی شناسایی می‌گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

فرایند کسب سود کامل شده باشد.

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد  یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق «روش فروش» شناسایی گردد. زیرا در تاریخ فروش، فرایند کسب سود، کامل می‌گردد. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. زیرا میزان انجام خدمات، مبنایی جهت تشخیص تکمیل فرایند کسب سود است. مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

اصل تطابق

بر اساس اصل تطابق، هزینه‌های انجامشده برای ایجاد درآمد باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، به دلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورتهای مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

 اصل افشاء

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.

ب: مفروضات حسابداری

   برای شروع به کار حسابداری باید یک سری پیش فرض وجود داشته باشد تا بتوان به نحو احسن کار حسابداری را انجام داد. بطور مثال اگر ما این پیش فرض را نداشته باشیم که عمر واحد تجاری کوتاه نیست و موسسه مدت زمان طولانی به کار خود ادامه می‌دهد، کار ثبت و طبقه بندی و کلیه عملیات حسابداری برای یک دوره مالی بی‌فایده بنظر می‌رسد .باید گفت که عدول از فرضیات حسابداری حتی استثنائا مجاز نمی‌باشدبطور مثال تصور صورت های مالی که واحد پولی مشخصی ندارد و یا صورت سود و زیانی که زمان مشخص و معینی ندارد غیر ممکن است.

 فرض تفکیک شخصیت

  با این فرض به هر موسسه و یا شرکت با نگاهی مستقل بعنوان یک شخصیت مستقل تجاری نگریسته می‌شود.فعالیت های مالی آن با توجه به شخصیت مستقلش از شخصیت مالی مالکان و صاحبان آن بررسی و تجزیه تحلیل می‌شود. این تجزیه تحلیل از سایر فعالیت های مالک یا صاحبان موسسه تفکیک شده و جداگانه مورد قضاوت و بررسی قرار گرفته می‌شود . بطور مثال اگر فردی دارای چهار شرکت است شخصیت هر شرکت از لحاظ مالی جداگانه و به تفکیک مورد بررسی و قضاوت قرارمی‌گیرد  وهیچ یک از اموال شخصی مالک موسسه در دارایی های شرکت ثبت نمی‌شود.بطور مثال اگرچه فردی مالک یک موسسه و شرکت است اما نمی‌تواند هزینه آب و برق منزل شخصی اش را از طریق شرکت متعلق به خود پرداخت نمایدزیرا موسسه شخصیت مالی جدای از شخصیت مالی مالک و صاحب آن دارد .

فرض تداوم فعالیت

   در حسابداری می‌باید همیشه این پیش فرض را داشته باشیم که واحد تجاری که عملیات خود را شروع کرده است،این عملیات را در آینده قابل پیشبینی ادامه خواهد داد وقصد ندارد منحل شده و یا فعالیت خود را کاهش دهد.لازم است که یک موسسه تداوم فعالیت داشته باشد تا حسابداری و تهیه گزارش های مالی دارای ارزش و سودمند باشد. فرض تداوم فعالیت به معنای ادامه فعالیت شرکت در دوره مالی پس از تاریخ ترازنامه است.

 فرض واحد اندازه گیری

  برای اندازه گرفتن کیفیت یا کمیت هر چیزی،نیاز به یک مقیاس مشخص جهت اندازه گیری هست.برای اندازه گرفتن مسافتهای طولانی،کیلومترومایل و برای اندازه گیری اوزان مختلف ،گرم،کیلوگرم،تن،چارک،مثقال،من و غیره وجود دارد. درحسابداری نیز برای اندازه گیری ارزش مبادلات واحد پول بکار می رود.که این واحد در هر کشورپول ملی همان کشوراست.کلیه وقایع و مبادلاتی که در حسابداری ثبت می شود،بهای پولی آن را نشان می دهد و مقدار و حجم فعالیت نقشی در دفاتر و صورتهای مالی ندارد.بطور مثال فروش 100قطعه محصول الف به بهای ده میلیون ریال و یک قطعه محصول ب به بهای ده میلیون ریال  در سرفصل فروش به بهای بیست میلیون ریال منعکس می گردد.

  با توجه به فرض فوق فعالیت هایی که باپول اندازه گیری نمی شود،و جنبه مالی ندارند در صورتهای مالی و دفاتر انعکاسی ندارند.بطور مثال افزایش رقابت رقبا یا کاهش و افزایش روحیه کارمندان و یا توانایی مدیران یک  مجموعه اگرچه در فعالیت آن موثر است اما در صورتهای مالی و دفاتربا توجه به عدم توانایی تقویم بریال شدن آنها بسادگی، منعکس نمی گردد و این گونه وقایع مهم که قابل قیاس با واحد پول نمی باشد در یادداشتهای همراه تراز نامه درج می گردد.

  فرض دوره مالی

  جهت جداسازی عملیات مالی بر اساس دوره های کوتاه تر از عمر واحد تجاری، دوره های مالی فرض می شودکه این دوره در بازه های زمانی  سه ماهه،شش ماهه و اکثرا یک ساله است که بیشتر منطبق بر سال شمسی یعنی از ابتدای فروردین هرسال تا پایان اسفند همان سال است. اما جهت بعضی از موسسات و شرکتها این دوره ممکن است از مهر ماه سال جاری تا پایان شهریور سال آینده(منطبق بر سال زراعی)و یا به گونه ای دیگر باشد مثلا از اول دی ماه سال جاری تا پایان آذر ماه سال بعد باشد.با توجه به اینکه نتیجه اصلی و واقعی  انجام عملیات یک موسسه یا واحد تجاری را تنها می توان در پایان عمر فعالیت آن یکجا سنجید،و از سوی دیگر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی نمی توانند تا زمان منحل شدن شرکت جهت قضاوت در مورد فعالیت آن شرکت ،از نتیجه بی اطلاع باشند لذا عمر واحد تجاری به دوره های زمانی کوتاهتر از عمر فعالیت از زمان شروع تا انحلال تقسیم می شود که این دوره ها یکسان است مثلا دوره های دوازده ماهه  یا شش ماهه که این تقسیم بندی ها دوره مالی می گویند و در صورتی که این دوره ها دوازده ماهه باشد به آن سال مالی می گویند.

 فرض تعهدی

  فرض تعهدی یکی از مهمترین مفروضات حسابداری است و در واقع توسعه حسابداری تا حد زیادی بخاطر بکارگیری این فرض است. با در نظر گرفتن این فرض درآمدها به محض تحقق پیدا کردن و هزینه ها به محض تحمل آن بدون در نظر گرفتن دریافت یا پرداخت وجه نقد باید شناسایی و ثبت شوند. امر فوق بر خلاف روش نقدی است که تا زمانی که وجه نقد رد و بدل نشود ثبتی صورت نمی پذیرد . این فرض به این معنی است که اگر بطور مثال کالایی فروخته شد و مالکیت آن کالا به واسطه انتقال فیزیکی آن به خریدار منتقل گردید،حتی اگر وجه آن نقدا دریافت نشده باشد بعنوان درآمد شناسایی و ثبت می شود و اگر هزینه ای اتفاق افتاد بطور مثال وصول فیش برق  جهت هزینه برق مصرفی حتی اگر وجه آن پرداخت نگردد بعنوان هزینه شناسایی و در دفاتر ثبت می گردد .

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.