داستان برندهاي موفق به شيوه دکتر راد- قسمت 15

داستان برند هاي موفق جهان، ايران و مازندران به شيوه دکتر راد

قسمت پانزدهم

برند لورئال

 لورئال، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان است که کارخانجات تولید آن در کشور فرانسه قرار دارد. محصولاتی همچون رنگ مو، کرم های مراقبت از پوست و ضد آفتاب ها، لوازم آرایش، شامپو، محصولات مراقبت از مو، عطرها و ترکیبات معطر، از مجموعه تولیدات این شرکت است.

میزان تولید این محصولات بسیار گسترده است و بازار لوازم آرایش را در بیشتر کشورهای جهان معطوف خود کرده است. با این وجود، شرکت لورئال در زمینه هایی دیگری همچون: مهندسی پوست شناسی، درماتولوژی و تولید داروهای شیمیایی خطوط تولید خود را فعال کرده و همچنین در حوزۀ فناوری نانو، دارای بالاترین رتبه ثبت اختراعات در ایالات متحده آمریکا می باشد.

این شرکت در سال 1909 میلادی به همت شیمیدان جوان فرانسوی، اوژن شولر با تولید رنگ مویی با نام لورئال، که اولین رنگ موی شیمیایی در جهان بود، در شهر پاریس تاسیس شد. این شرکت به تدریج توسعه پیدا کرد و هم اکنون مالک چندین برند مشهور در لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد. مطابق با آخرین برآوردهای منتهی به سال 2013 میلادی، مجموع دارایی های این شرکت و مجموعه شرکت های تابع آن به رقمی بالغ بر 28.219 بیلیون پوند رسیده است. لورئال در حال حاضر تولید کننده بیش از 500 برند محصولات آرایشی و بهداشتی و هزاران محصول مرتبط با مراقبت پوست و مو و درماتولوژِ و نانو فناوری در سطح جهان می باشد.

شرکت لورئال، در بازار بورس یورونکست ذکر شده است و 29٫7٪ درصد از سهام آن، در اختیار شرکت سوئیسی؛ نستله و 30٫9٪ درصد دیگر از سهام آن نیز، در اختیار "لیلیان بتنکور"؛ دختر بنیانگذار شرکت لورئال قرار داردهمچنین میزان 0٫7٪ درصد از سهام آن نیز در اختیار تعدادی از کارکنان لورئال می‌باشد.

در سال 2006 برند لورئال، توانست توسط شرکتی تحت عنوان « بادی شاپ» به مبلغ 652 میلیون پوند خریداری نمود. برند بادی شاپ یکی از برندهای مطرح و زیرمجموعه لورئال می باشد. مجله بیزینس ویک در مقاله ای تحت عنوان « لورئال، زیبایی یک برندینگ جهانی » که در 28 ژوئن سال 1999 منتشر کرده بود بر روی شناسایی جذابیت های فرهنگی مخاطبین هدف به عنوان رمز موفقیت این برند کلاس جهانی تاکید ورزید.

نکته جالب توجه در مورد لورئال این است که از شکست و ضربه خوردن از رقباء هراسی ندارد. با وجود اینکه این برند، در بازارهای مشابه برندهای متعددی دارد، ریسک اینکه تلاش های فروش هر یک از برندها بر دیگری تاثیر بگذارد، بسیار قابل توجه است اما با این وجود باید عنوان کرد که این برند به قدری توسعه یافته که خودش رقیب برند خودش میباشد.

برند لورئال  بسیار بر روی نوآوری تاکید دارد به طوری که دپارتمان درماتولوژی برند لورئال به بررسی روش های نوین آزمایش و تست تاثیر مواد آرایشی  برندش بر روی بافت پوست کاربران، می پردازند و روشهایی را برای این مسئله ابداع نموده اند.

شعار تبلیغاتی برند لوردئال، عبارتست از: برای اینکه شما شایستگی آن را دارید.

این برند با بهره گیری از شخصیت های مطرح هالیوود مانند بن افلک و جنیفر آنیستون بارها صدای برند خود را به گوش مخاطبین هدفش رسانیده است و سعی کرده است با توجه به ویژگی های شخصیتی و پرسونای مخاطبین خود، وجهه ی جهانی هویت برند خود را آشکار سازد. مخاطبین این برند را کاربران نهایی و کسب و کارها (خریداران عمده) تشکیل می دهند.

این برند به تازگی سعی کرده در بازار خدمات کودک نیز وارد شده و با شعاری تحت عنوان « برای اینکه ما نیز شایستگی آن را داریم» لورئال کودکان را افتتاح نموده است. این برند سعی نموده است برای محصولات متنوع خود برندهای مختلفی در نظر بگیرد و همه محصولات خود را تحت برند واحد لورئال به بازار معرفی نکند. در این حالت می بایست به هر برند به صورت مجزا قدرت بخشد. برند لورئال با شناسایی بازارهای جدید، نام های تجاری جدیدی را می سازد و با شناسایی پرسونای مخاطبین هر یک از بازارهای هدف، با استراتژی بازاریابی ویژه خودشان جلو رفته و روی هر کدام سرمایه گذاری مجزا و هدفمندی دارد.

از دیگر نقاط قوت این برد توجه ویژه ای است که به رویدادهای فرهنگی – اجتماعی دارد.  لورئال به طور ویژه در رویدادهای علمی- فرهنگی و اجتماعی حضور فعالانه دارد و به عنوان یک برند پیشرو دراین زمینه شناخته می شود. به طوریکه توانست یکی از رویدادهای مطرح به نام L’Oreal-UNESCO را راه اندازی نماید که هر ساله به زنان مطرح و کلیدی در زمینه های علمی ارائه می شود. در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر توانسته اند یکی از برندگان این رویدادها مشهور و رویایی باشند.

 

برند هوندا:

سوئی چیرو هوندا در سال ۱۹۰۶ در هاماماتسو ژاپن به دنیا آمد. او از همان سال های نخست زندگی اش، علاقه ی بسیاری به ماشین داشت. او این علاقه را از پدرش به ارث برده بود. از همان سال های آغاز کودکی که پدرش را در حال تعمیر ماشین آلات و دوچرخه ها تماشا می کرد، این علاقه را در خود یافت. هوندا در مدرسه شاگرد تنبلی بود و خصوصا در درس فیزیک بسیار ضعیف بود. عقده ی حقارتی که او از این بابت داشت، مشوقی شد تا درکسب مهارت و فن مکانیک بکوشد و این کمبود را جبران کند. هوندا نمونه ی بارز فردی است که با پر کردن خلأ های درونی، به آرمان های بزرگی دست یافت. او در مسابقات اتومبیل و موتور سیکلت رانی شرکت می کرد، چون می توانست در آن ها برنده بشود و ضعف خودش در مدرسه را با این پیروزی ها جبران کند. هوندا از زمان مدرسه، تحت تاثیر گفته های پدرش درباره ی ناپلئون قرار گرفته بود. او با دانستن داستان زندگی این مرد بزرگ، به این نتیجه رسید که لازمه ی موفقیت، ثروتمند به دنیا آمدن و اشراف زاده بودن نیست. او اولین کارش در صنعت اتومبیل را با رفتن به توکیو در سن ۱۵ سالگی، به عنوان شاگرد تعمیرگاه آغاز کرد. از آنجایی که سن بسیار کمی داشت، کارهای مهمی را به او نمی سپردند و در حقیقت به جای شاگرد گاراژ، مأمور نگهداری بچه ی مدیر شرکت شد! با این وجود، او از این موقعیت استفاده کرد و در حال نگهداری از کودک، به جزء جزء عملیات افراد دیگر در کارگاه توجه می کرد و به این ترتیب اطلاعات و فنون زیادی را در این زمینه آموخت. مدت ها بعد او توانست در همین کارگاه مشغول به کار تعمیرات بشود و از آنجایی که عشق و دقت بسیاری در کارش داشت، ۵ سال بعد با پیشنهاد مهمی از سمت کارفرمایش روبرو شد. کارفرما از او خواست تا شعبه ای از تعمیرگاه را در شهر زادگاه خودش افتتاح کند.

به دلیل وجود رقبای دیگر در شهر زادگاهش، هوندا متعهد شد تا دو چندان کار کند و به همین دلیل گاهی تمام شب را کار می کرد. او آماده بود تا بهای موفقیت را بپردازد و از اینجا بود که نبوغ و خلاقیتش شکوفا شد. او در سی سالگی نخستین اختراع خود را که همان جایگزین کردن چرخ های چوبی با فلز بود ثبت کرد. او رفته رفته به فکر افتاد تا به جای کار برای رئیسش، کار مستقلی را آغاز کند. اما شرکایی که انتخاب کرد بسیار محافظه کار بودند و شور و علاقه ی او را برای انجام کار نداشتند. او که قصد داشت رینگ و پیستون تولید کند، آزمایش هایی را به کمک این شرکا برای شروع کار انجام داد. آن ها با اولین شکست نا امید شدند و هوندا تا سال ها واکنش شان را در برابر این شکست به خاطر داشت. آن ها او را تشویق می کردند تا به جای انجام این کار مخاطره آمیز، به کار قبلی خود برگردد. اما او مصمم تر از آن بود که بخواهد در ابتدای راه کنار بکشد. سنگینی کار و فشار مسئولیت زیاد، کمر او را خم کرد و به بستر بیماری افتاد. مدتی بعد دوباره کار را از سر گرفت و به این نتیجه رسید که برای گرفتن نتایج بهتر، نیاز به دانش علمی و فنی دارد. بنابراین دوباره در دانشگاه مشغول به تحصیل شد. او هر روز به دانشگاه می رفت و با ولع تمام، نکات فنی را فرا می گرفت و پس از کلاس ها به کارگاه می رفت تا نکاتی که آموخته بود را عملا تجربه کند. اما دو سال بعد، او از دانشگاه اخراج شد. چرا که فقط درکلاس هایی حاضر می شد که با مکانیک و قطعات موتور مرتبط بود.

او در نهایت موفق شد با اطلاعات مختصری که آموخته بود، تولید رینگ و پیستون با کیفیت را از سر بگیرد. اما مدتی بعد از موفقیت بزرگش، کارخانه های او در زمان جنگ جهانی دوم بمباران و نابود شد. یک سال بعد، هوندا تحقیقاتش را از سر گرفت و در سیاهترین روزهای اقتصادی ژاپن، تصمیم گرفت با روحیه ای قوی و خوشبین، موسسه ی تحقیقات هوندا را پایه ریزی کند.

او موفق شد در زمانی که مردم از وسایل حمل و نقل عمومی کم و نابود شده ای برخوردار بودند، موتور هایی را به بازار عرضه کند و متقاضیان بسیاری را به خرید وا دارد. موفقیت موتور ساخت هوندا، مرهون این واقعیت بود که او از نیروی اندیشه ی خلاق خود در کارش استفاده کرد.

چند سال بعد او به موفقیت بسیاری در عرصه ی ساخت موتور رسید، اما مجبور شد کمی بعد با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کند. بازار راکد شده بود و بسیاری از شرکت ها در حال ورشکستگی بودند. او متوجه شد که یک مخترع است نه یک مدیر و در این زمینه به نیروی تخصصی نیاز دارد. او دوباره با استخدام یک مدیرکارآمد، کسب و کارش را رونق بخشید و مشکلات بعد از آن هرگز او را دلسرد نکرد. در واقع واکنش دلسرد کننده ای که مردم نسبت به تعدادی از موتورهای ساخت شرکت او داشتند، مشوقی شد برای تولیدات بهتر و باکیفیت بیشتر. سال ها بعد با تمام تلاش هایی که برای دریافت وام و گسترش شرکتش انجام داد، توانست فروشگاه هایش را در کشورهایی از جمله آمریکا، فرانسه، انگلستان، سوییس، بلژیک، استرالیا، کانادا، برزیل، مکزیک، پرو و تایلند دایر کند. او بعدها به ساخت اتومبیل روی آورد و توجه بازارهای جهانی را به تولیدات خود جلب کرد. او همواره در کارش خلاق و به روز بود و از اولین افرادی بود که شروع به استفاده از ربات ها در فرآیند ماشین سازی کرد.

 

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

منابع:

https://irselfmade.com/

https://successstory.com

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.