داستان برندهاي موفق به شيوه دکتر راد - قسمت 9

داستان برندهاي موفق جهان، ايران و مازندران به شيوه دکتر راد - قسمت 9

 

ضمن عرض سلام و خدا قوت به استحضار مي رساند؛ با عنايت به اينکه کليه مقالات، کتب و محتواي موجود در اين سايت با توجه به نياز مديران و مشاوران حوزه مديريت کسب و کار که طي ساليان متمادي تدريس و مشاوره توسط اينجانب و مشاوران مجتمع کسب و کار راد گردآوري شده است، لذا به دليل اينکه اغلب محتواهاي موجود در اين سايت از درون کتاب ها، وب سايت ها، شبکه ها و فضاي مجازي تهيه شده است، به همين دليل برخي از منابع و ماخذ به احتمال زياد از قلم افتاده است يا به دليل عدم اطمينان از نويسنده اصل ذکر نشده است که بايستي از مخاطبان بزرگوار و نويسندگان اصلي محتوا عذرخواهي نمايم و همچنين از آنجايي که يادگيري شيوه حرکتي ما به سمت چشم اندازمان است خواهشمنديم مديريت سايت مجتمع کسب و کار راد را از طريق کانال هاي ارتباطي مجموعه از پيشنهادات و انتقادات سازنده خود در اين مورد آگاه سازيد.

 

منصوري:

سال ۱۳۳۹ خورشیدی در شهر چالوس، کوروش منصوری متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه به انگلستان مهاجرت کرد و به‌گفته‌ی خودش، علاقه‌مند سبک طراحی خودروهای بریتانیایی شد. کوروش منصوری تا سن ۲۹ سالگی، فعالیت تجاری مستقل نداشت؛ اما با جدیت تلاش می‌کرد تا اطلاعات کاملی درباره‌ی ارزش واقعی خودروهای کلکسیونی، هنر ساخت بدنه به‌صورت دست‌ساز و فناوری‌های مرتبط با مهندسی خودرو کسب کند. . او خیلی زود متوجه شد، بازار متمول و پرمخاطب انگلستان، فاقد توان مهندسی آلمان، برای ارتقاء فنی و ظاهری خودروهای مدرن است. سال ۱۹۸۹، کوروش منصوری اقدام به تأسیس شرکت AP دیزاین در آلمان کرد تا همکاری نزدیکی با برندهای فعال در صنعت افترمارکت و تیونینگ داشته باشد. چند سال بعد از طراحی و تولید قطعات بدنه برای چند شرکت تیونینگ آلمانی، منصوری اقدام به ثبت یک شرکت جدید با نام خود کرد تا مستقل از دیگران، عمل کند. به همین دلیل، دفتر مرکزی شرکت در مونیخ آلمان با نام تجاری منصوری، به ثبت رسید.

کوروش منصوری دلیل تمرکز خود بر خودروهای انگلیسی را، حفظ دوستی و فضای همکاری با برندهای تیونینگ آلمانی، عنوان کرده است. اوایل سال‌های ۲۰۰۰، برابوس، کارلسن، اشنیتزر، تک‌آرت، گامبالا، ABT و بسیاری دیگر، انواع خودروهای آلمانی را بهینه‌سازی می‌کردند و فعالیت منصوری در این زمینه، احتمالا به شکست تجاری می‌انجامید. به همین دلیل، آن‌ها تصمیم گرفتند با جسارت، سراغ مدل‌هایی بروند که غالب شرکت‌های تیونینگ دنیا، نادیده می‌گیرند. تا سال ۲۰۰۱، عمده محصولات منصوری برای بازار بریتانیا تولید می‌شد و عموما، متمرکز بر رولزرویس، استون مارتین و تعداد محدودی فراری بود. اواسط همان سال، کارخانه‌ی دوم شرکت در فیشتل بریج آلمان تأسیس شد تا امروزه، بزرگ‌ترین مرکز طراحی و تولید منصوری باشد. علاوه‌بر کارخانه‌های مختلف در آلمان و سوئیس، منصوری دارای چند گالری فروش در کشورهای مختلف است که ۲۰ مکان در اروپا، امریکا، افریقای جنوبی، ژاپن، چین و کره‌جنوبی را شامل می‌شود. یکی از اتفاقات مهم برای برند منصوری، تصاحب شرکت تیونینگ رین‌اسپید (Rinspeed) در زوریخ سوئیس بود. رین‌اسپید سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و تا اواخر قرن بیستم، یکی از مهم‌ترین مراکز دنیا در زمینه‌ی تقویت و بهینه‌سازی محصولات پورشه بود. سال ۲۰۰۷، بخش اصلی سهام رین‌اسپید به منصوری فروخته شد تا سومین خط تولید شرکت باشد. امروزه، آن دسته از خودروهای منصوری که ساخت سوئیس باشند، لوگوی اختصاصی با طرح پرچم سوئیس، روی فرمان دارند.

برای مردم ما، شنیدن نام‌های ایرانی در میان برندهای برتر جهان، غرورآفرین است. حتی اگر مالک یا مؤسس یک شرکت موفق خارجی، چند دهه‌ قبل کشورمان را ترک کرده و تمامی دوران تحصیل یا توسعه‌ی حرفه‌ای خود را خارج از ایران گذرانده باشد؛ باز هم برای مردم ما دارای اهمیت خواهد بود. شرکت منصوری و در راس آن، کوروش منصوری، چنین شرایطی دارد تا برای علاقه‌مندان به صنعت خودرو و همچنین دوست‌داران افراد موفق با اصالت ایرانی، مایه‌ی افتخار باشد. منصوری به‌عنوان عرضه‌کننده‌ مدل‌های تقویت‌شده با طراحی مستقل و امکانات لوکس، یکی از بهترین‌های دنیا است. این شرکت، پشت سر برابوس و ABT، همواره در میان برندهای ارزشمند و سودآور صنعت تیونینگ خودرو جهان قرار دارد، درحالی‌که مستقل از غول‌های خودروسازی دنیا، با تکیه بر سهام‌داران خصوصی فعالیت می‌کند. چنین شرایطی، یکی دیگر از عوامل محبوبیت کوروش منصوری و شرکت او در میان علاقه‌مندان خودرو ایران و جهان است؛ چراکه علاوبر ارزش اقتصادی و مهندسی، زیرمجموعه‌ی خودروسازان مشهور، محسوب نمی‌شود.

دیگر موضوع مهم برای برند منصوری، جسارت باورنکردنی در سرمایه‌گذاری روی خودروهای گران‌قیمت و تولید محدود است. به‌عنوان مثال، منصوری اولین شرکت تیونینگ دنیا بود که ابرخوردوی بوگاتی ویرون را ارتقاء داد. در تاریخ خودروسازی، هرگز سابقه نداشت که برندهای افترمارکت، سراغ مدل‌های سوپرلوکس ساخت رولزرویس یا بنتلی بروند؛ اما منصوری علاوه‌بر تقویت پیشرانه‌ی محصولات اصیل انگلیسی، امکانات رفاهی و کیفیت کابین آن‌ها را بهبود بخشید.

منصوری با سرعتی بسیار بالا رشد کرد و سود خود را صرف توسعه‌ی دپارتمان‌های مختلف نمود. امروزه، بسیاری از برندهای تیونینگ، مثل کان دیزاین انگلیس، قطعات مورد نیاز خود را به دیگر شرکت‌ها سفارش می‌دهند. خصوصا زمانی‌که تولید ادوات با مواد جدید، مثل فیبرکربن لازم باشد؛ برون‌سپاری پروژه و سفارش قطعات به دیگر تولیدکنندگان، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. منصوری، هنوز هم در گروه معدود شرکت‌های تیونینگ دنیا است که کارخانه‌ی اختصاصی برای تولید تجهیزات فیبرکربن، چرم و چوب دارد. طراحی و ارتقاء فنی محصولات منصوری، به‌طور کامل، توسط پرسنل شرکت انجام می‌شود؛ درحالی‌که از کیفت بسیار بالایی برخوردار است. آن‌ها می‌توانند؛ هر خودرویی در جهان را، همراه‌با بدنه، چرخ، کابین و پوسته موتور، تماما از فیبرکربن بازتولید کنند.

نباید فراموش کنیم، منصوری یک برند با شخصیت عالی است. این شرکت، معمولا لوگوی خود را جایگزین برند سازنده می‌کند تا نشان دهد، محصولاتش تا چه اندازه متفاوت از نمونه‌ی اصلی هستند. معدود غول‌های تیونیگ جهان، مثل منصوری، برابوس، کارلسون و چند شرکت دیگر، به‌حدی از کیفیت و استاندارد در محصولات خود رسیده‌اند، که رسما از تولیدکنندگان اصلی، اجازه‌ی دخل و تصرف در نماد تجاری دارند.

مجموع پرسنل منصوری در خطوط تولید و مهندسی دپارتمان‌های مختلف، حدود ۲۰۰ نفر عنوان شده است. این تعداد از کارکنان، باتوجه‌به سودآوری و تنوع محصولات، تاییدی دیگر بر قابلیت‌های تیم مدیریتی شرکت و خصوصا کوروش منصوری در راس هیئت مدیره دارد. علاوه‌بر این، نمایشگاه‌های رسمی عرضه‌کننده‌ی محصولات منصوری هم در سراسر جهان، به ۲۰ مرکز می‌رسند که علاوه‌بر اروپا، کشورهای امریکا، افریقا جنوبی، هند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن را شامل می‌شود.

چند خط تولید در زیرمجموعه‌ی شرکت منصوری فعالیت دارند که محصولات آن‌ها، علاوه ‌بر تولیدات برند اصلی، به مشتریان خصوصی نیز فروخته می‌شود. کارخانه بزرگ منصوری در زمینه‌ی تجهیزات قالب‌گیری و ساخت با مواد فیبرکربن، که یکی از بهترین‌ها دنیا است و قطعات فیبر کربن را به رنگ دلخواه تولید می‌کند؛ دپارتمان‌های نجاری و چوب هم، فعالیت گسترده‌ای در این شرکت دارند. در شرکت منصوری، بخش چوب، فیبرکربن و مواد کامپوزیت، به‌دلیل ماهیت کاری، هماهنگ با هم عمل می‌کنند. بخش چرم، پارچه و خیاطی، دیگر عضو مهم منصوری هستند که نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی و تزئینات کابین دارند. در این قسمت، علاوه‌بر صنعت‌گران زبردست که کارهای دقیق با دست انجام می‌دهند؛ بهترین تجهزات برش و دوخت ماشینی هم استفاده می‌شود. طرح‌های صندلی، داشبورد و فرمان در خودرهای منصوری، معمولا آنچنان پیچیده هستند که با تکیه بر هنرهای دستی و بدون بهره‌گیری از تجهیزات برش CNC، قابل تولید نیستند. دپارتمان پلی‌اورتان، مجموعه‌ی نسبتا جدیدی در شرکت منصوری است. این ماده‌ی صنعتی مقاوم و سبک‌زون، جایگزینی مناسب برای پلاستیک است که با ترکیبات سخت، برای دستگیره‌ها یا قطعات بدنه استفاده می‌شود.فرمان خودرو، اهمیت زیادی برای مدیران و طراحان منصوری دارد. به همین دلیل، بخش ویژه‌ای از شرکت با هدف تولید فرمان اختصاصی برای محصولات منصوری، تأسیس شده است. با نگاهی دقیق به فضای داخلی در جدیدترین خودروهای منصوری، متوجه تفاوت فرمان این مدل‌ها با نمونه‌ی استاندارد خواهید شد. این ترفند خلاقانه و البته پرهزینه، حتی توسط غول‌های تیونیگ دنیا، مثل برابوس، نادیده گرفته می‌شود. فرمان در بعضی خودروهای منصوری، ظاهری متفاوت از نمونه‌ی اصلی و هماهنگ با دیگر اجزاء طراحی داخلی دارد؛ اما تجهیزات و دکمه‌های الکترونیک مرتبط با آن، مطابق نسخه‌ی اصلی، ارایه می‌شوند. دپارتمان تولید رینگ‌های آلومینیوم و فیبرکربن، یکی از دیگر بخش‌های مهم و سودآور منصوری است که محصولات آن، فروش خوبی در بازار دارند. تمامی چرخ‌های ساخت منصوری، دارای طرح ثبت شده و اختصاصی این برند هستند. علاوه‌بر مدل‌هایی که تیراژ تولید محدود برای خودروهای خاص منصوری دارند؛ امروزه ۳۰ نوع، رینگ متفاوت توسط این شرکت عرضه می‌شوند که حضوری یا اینترنتی، قابل سفارش هستند.

اگر علاقه‌مند خودروهای مدرن و اتقاءیافته باشید؛ مسلما تصاویر خودروهای مختلف با لوگوی منصوری را دیده‌اید؛ اما احتمالا از دیگر فعالیت‌های این شرکت که در ادامه‌ی مطلب معرفی می‌شوند، بی‌خبر هستید. بسیاری از خودروسازان دنیا، مثل رولزرویس، بوگاتی و بی‌ام‌و دارای خط تولید پوشاک و دیگر اقلام لوکس هستند. در این زمینه، منصوری دارای دپارتمان‌هایی است که تولید لباس‌ و کفش (Luxury Fashion)، عینک، کیف و چمدان و همچنین اقلام تزئینی از جنس فیبرکربن مثل النگو یا جا سیگاری را شامل می‌شود. منصوری به ‌لطف مالکیت کارخانه‌ تولید و قالب‌گیری فیبرکربن، محصولات متنوعی با این مواد عرضه می‌کند که علاوه‌بر نصب در خودروها، کاربری شخصی و لوکس دارند. به‌عنوان مثال، کلاه کاسکت ایمنی با برند منصوری و مواد فیبرکربن، براساس اندازه سر سفارش‌دهنده، تولید می‌شود.

هرچند که شرکت‌هایی مثل بوگاتی، استون مارتین و لکسوس، سال‌ها قبل وارد همکاری با برندهای تولیدکننده‌ی قایق‌های لوکس شدند، منصوری به‌تازگی عنوان کرده است که برنامه‌هایی برای تولید هواپیماهای لوکس دارد. این شرکت، رویاهای بلندپروازنه‌ا‌ی در زمینه‌ی ساخت هواپیما با طراحی بدنه و شرایط اختصاصی دارد. دپارتمان هوانوردی منصوری، محصولاتی کاملا سفارشی و تولید محدود ارایه خواهد کرد که نمای داخلی و خارجی مطابق با سلیقه‌ی خریدار خواهند داشت. اگر این پروژه به سرانجام برسد، منصوری اولین تولیدکننده‌ی هواپیماهایی شخصی با بدنه و کابین فیبرکربن خواهد بود.

اولین محصول منصوری که شهرت جهانی پیدا کرد، ساخت استون‌ مارتین بود. ونکوئیش S با طرج بدنه‌ی سیاه زرد یا تمام سفید، همراه پوشش چرم در تودری‌ها، فرمان و سقف، فاقد فیبر کربن در محیط خارجی بدنه بود. زیر کاپوت این خودرو، ادوات مختلف مثل میله‌های تعادلی دسته موتور و پوشش خارجی تجهیزات فنی، دارای مواد فیبر کربن هستند تا وزن خالص، به عدد بسیار خوب ۱۸۵۰ کیلوگرم برسد. منصوری به‌لطف ارتقا فنی و ظاهری، توانست ارزش استون مارتین ونکوئیش S را به قیمتی در حدود ۷۰۰ هزار دلار افزایش دهد. این محصول، می‌توانست در زمانی کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد که برتری مهمی نسبت به مدل استاندارد محسوب می‌شد.

پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی منصوری با کد C199، منجر به افزایش شهرت این برند در سال ۲۰۰۸ شد.مرسدس بنز SLR مکلارن، به‌دلیل اینکه حاصل همکاری غول خودروسازی آلمان با یک برند انگلیسی و تیراژ تولید نسبتا پایین (۲۱۵۷ دستگاه) بود؛ توسط شرکت‌های تیونینگ مرسدس بنز در آن زمان، مثل برابوس و کارلسون نادیده گرفته شد.

منصوری از فرصت استفاده کرد و پیشرانه‌ی اصلی با قدرت ۶۱۷ اسب‌بخار و گشتاور ۷۸۰ نیوتن‌متر را به ۶۹۰ اسب‌بخار و ۸۸۰ نیوتن‌متر ارتقا داد. سپس، وزن خالص خودرو با فیبرکربن در بدنه، اتاق و تجهیزات فنی، حدود ۷۰ کیلوگرم، سبک‌تر شد. محصول نهایی، به‌جای ۳.۵ ثانیه در ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید و برچسب قیمتی بیش از یک میلیون دلار داشت. نمونه‌هایی از مرسدس بنز SLR مکلارن منصوری، با بدنه‌ی تمام فیبر کربن نیز ساخته شد.

تاکنون ۴ دستگاه بوگاتی ویرون و یک نسخه از شیرون، توسط منصوری بهینه‌سازی شده است. ویرون‌های منصوری، علاوه‌بر فیبرکربن در قسمت‌های مختلف بدنه، با طرحی شبیه به بال پرنده در جلوپنجره‌ی بوگاتی، شناسایی می‌شوند.

چند دستگاه مرسدس بنز SLS هم توسط منصوری بهینه‌سازی شدند که مهم‌ترین آن‌ها، کورمیوم (CORMEUM) نام دارد. منصوری با عرضه‌ی کورمیوم در سال ۲۰۱۱، ثابت کرد علاوه‌بر تیونینگ فنی، توانایی تغییر چهره (Face Lift) محصولات خودروسازان بزرگ را دارد. او همچنین، کیت بدنه‌ی سفارشی برای خریداران SLS تهیه کرد تا بتوانند محصول خود را با همکاری طراحان این شرکت، شخصی‌سازی کنند. در فهرست پیشنهادی منصوری، علاوه‌بر قطعات فیبر کربن برای بدنه، انواع جلوپنجره، سپر، فرمان، صندلی، آینه بغل و رینگ اسپرت، قابل انتخاب هستند که می‌توانند، مجموعا بیش از ۳۰۰ هزار دلار هزینه داشته باشند.

علاوه ‌بر ۹۱۱، محصولات مدرن پورشه شامل پانامرا و کاین، همیشه مورد توجه منصوری بوده‌اند. سال ۲۰۱۰، اولین نسخه از پانامرا منصوری معرفی شد و تا امروز، همچنان مدل‌های متنوعی از پانامرا توسط منصوری، بهینه‌سازی می‌شوند. او در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸، نسخه‌ای از پانامرا اسپرت توریزمو را معرفی کرد که روی کاپوت، سپرهای و اجزاء بدنه، مجهز به نسل جدید فیبرکربن‌ها موسوم به کالج (collage carbon fiber) بود. این سبک، قبلا توسط منصوری روی بوگاتی ویرون و چند محصول دیگر هم وجود داشت؛ اما همراه‌با رنگ قهوه‌ای بدنه و کیفیت بسیار بالای دوخت چرم در فضای کابین، مورد توجه و تحسین کارشناسان قرار گرفت. پورشه کاین هم، از جمله محصولات دارای کیت بدنه در مجموعه‌ی منصوری است. نسل جدید یا قدیم این خودرو، می‌تواند مجهز به سپر، جلوپنجره، کاپوت، اسپویلر و رینگ‌های اختصاصی منصوری، تغییر کند. در فضا داخلی نیز، تقریبا همه‌چیز از فرمان گرفته تا صندلی‌ها و کفپوش، می‌توانند با رنگ و طرح انتخابی کارفرما، شخصی‌سازی شوند.

منصوری با تیونینگ خودروهای لوکس انگلیسی، مشهور شد و به همین دلیل، هنوز هم توجه ویژه‌ای به محصولات بنتلی، رولزرویس و استون مارتین دارد. در این بین، نسخه‌ی منصوری از بنتلی بنتایگا اهمیت ویژه‌ای دارد. اولین نمونه‌ی ارتقا یافته از شاسی‌بلند لوکس بنتلی، توسط منصوری در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این محصول، مانند بنتلی کنتیننتال، همچنان با انواع کیت بدنه و ادوات مخصوص کابین، مورد توجه مشتریان منصوری است. نسخه‌های مختلف از سوپرلوکس بنتلی مولسان و فلاینگ اسپر هم، در سبد منصوری دیده می‌شوند. منصوری همچنان، از معدود برندهای دنیا با جسارت و فناوری لازم برای تیونینگ رولزرویس است. طراحان و مهندسان این شرکت، تقریبا تمام ادوات کابین در انواع خودروهای رولزرویس را به سلیقه‌ی خود یا سفارش مشتری تغییر می‌دهند.شاسی‌بلند لوکس و تازه‌تولید رولزرویس کالینان هم، به‌صورت تک‌نمومنه توسط منصوری تولید شده است که با نام نسخه‌ی بیلیونر شناخته می‌شود و ۱.۳ میلیون‌ دلار، قیمت دارد. مشابه محصولات پورشه، خریداران مدل‌های مختلف رولزرویس، شامل ریث، گوست، فانتوم، داون و کالینان هم می‌توانند با ارسال خودرو به شرکت منصوری، از انواع آپشن‌های فنی یا ظاهری این برند، استفاده کنند.

لامبورگینی و فراری، از گذشته مورد توجه منصوری بودند. حتی مازراتی گران‌توریسمو هم با برند منصوری تولید شده است. این خودروها، علاوه‌بر تغییر چهره در محیط خارجی و داخلی، توسط مهندسان منصوری با ارتقاء فنی و افزایش قدرت نیز، قابل سفارش هستند. در میان انواع محصولات فراری که با برند منصوری تولید می‌شوند؛ سری خودروهای سیراکوزا (SIRACUSA) براساس فراری ۴۸۸ ، فروش بالایی دارند. مدل F12 هم با نسخه‌های تک‌نمونه از لا رولوزیون (LA REVOLUZIONE) و استالون (Stalone) توسط منصوری تولید شده‌اند.

لامبورگینی اونتادور، بارها توسط منصوری تیونینگ شده و دارای کیت بدنه‌ی سفارشی برای مشتریان است. واژه‌ی کربونادو (CARBONADO) به آن دسته از اونتادورهای منصوری اختصاص دارد که مجهز به بدنه‌ی تمام ‌فیبرکربن هستند. این خودروها علاوه‌بر کاهش وزن قابل‌توجه، مجهز به پیشرانه‌ای با قدرت ۱۲۵۰ اسب‌بخار هستند و در زمانی حدود ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسند. منصوری همچنین از معدود شرکت‌های ارتقاءدهنده‌ی لامبورگینی اوروس است.

بعد از برابوس، شاسی‌بلند G کلاس با تیونینگ منصوری، دارای ارزش خاصی برای علاقه‌مندان و کلکسیونرها است.

علاوه‌بر نسخه‌های استاندارد با کیت بدنه‌ی منصوری، این شرکت می‌تواند G کلاس ۶ چرخ و ۳ دیفرانسیل هم تولید کند. چنین خودرویی، با افزون بر۸۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، یکی از بهترین شاسی‌بلندهای دنیا برای حرکت در مسیرهای خارج جاده است. تنها خودروی اسپرت برقی در سبد منصوری، تسلا مدل S است که البته، قدرت و گشتاور متفاوت از مدل استاندارد ندارد. منصوری تلاش کرده است تا با استفاده از رینگ‌های ۲۲ اینچ، ادوات فیبر کربن و تزئینات مرغوب در کابین، علاو‌بر افزایش زیبایی تسلا مدل S، کاهش وزن برای این خودرو فراهم کند. منصوری با استفاده از پیشرانه‌ی سفارشی ساخت شرکت S&S امریکا، اقدام به تولید موتورسیکلت زاپیکو کرده است. موتور ۲۰۸۰ سی‌سی، قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار فراهم می‌کند و زاپیکو را، در زمانی حدود ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رساند. این موتورسیکلت، از بدنه، شاسی، دیسک و رینگ‌های فیبرکربن استفاده می‌کند و ۳۴۰ کیلوگرم، وزن خالص دارد. قیمت نهایی زاپیکو، فقط به خریداران واقعی اعلام شده است.

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.