داستان برندهاي موفق به شيوه دکتر راد - قسمت 8

داستان برندهاي موفق جهان، ايران و مازندران به شيوه دکتر راد - قسمت 8

 

ضمن عرض سلام و خدا قوت به استحضار مي رساند؛ با عنايت به اينکه کليه مقالات، کتب و محتواي موجود در اين سايت با توجه به نياز مديران و مشاوران حوزه مديريت کسب و کار که طي ساليان متمادي تدريس و مشاوره توسط اينجانب و مشاوران مجتمع کسب و کار راد گردآوري شده است، لذا به دليل اينکه اغلب محتواهاي موجود در اين سايت از درون کتاب ها، وب سايت ها، شبکه ها و فضاي مجازي تهيه شده است، به همين دليل برخي از منابع و ماخذ به احتمال زياد از قلم افتاده است يا به دليل عدم اطمينان از نويسنده اصل ذکر نشده است که بايستي از مخاطبان بزرگوار و نويسندگان اصلي محتوا عذرخواهي نمايم و همچنين از آنجايي که يادگيري شيوه حرکتي ما به سمت چشم اندازمان است خواهشمنديم مديريت سايت مجتمع کسب و کار راد را از طريق کانال هاي ارتباطي مجموعه از پيشنهادات و انتقادات سازنده خود در اين مورد آگاه سازيد.

 

گلبافت

منسوجات ایرانی از قدیم الایام مورد توجه بازارهای کشورهای اطراف بوده و این صنعت که در برخی استان های ایران به صورت نمادی از صنعت آن شهر شناخته شده است که اصفهان نیز یکی از این شهرهاست . شرکت گروه صنعتی گلبافت در این شهر به شهرت رسیده است شرکت گلبافت که در سال 1348 با امکاناتی بسیار محدود و قضایی کوچک توسط سید محمد جواد سلاله نوری بنا نهاده شده امروز یکی از کارخانجات موفق ایران است. این شرکت هم اکنون یکی از کارخانجات معروف خاورمیانه بخصوص در جهان اسلام مطرح شده و محصولات خود را با نام تولید ایران به فروش می رساند.

این شرکت که علاوه بر تولید منسوجات خانگی به تولید و طراحی لوازم دکوراسیون داخلی مشهور شده محصولات خود را علاوه بر ایران در کشورهایی چون آلمان؛ ایتالیا و اسپانیا و البته کشورهای همسایه ایران به فروش می رساند شاید اکثر هموطنان ایرانی این شرکت را با کالای خواب این شرکت بشناسند اما گلبافت در زمینه طراحی و تولید پارچه های لباس عروس و پارچه های گردبافی شده و البته تابلوفرش سنتی ایران توانمندی های بسیاری داشته و دارد و کالای خواب آن تنها بخش کوچکی از توانایی تولید کالای ایرانی این شرکت است. شرکت گلبافت چند زیر مجموعه تولیدی را رهبری می کند بطوری که اکثر این زیر مجموعه ها به نوعی وابسته به کارخانجات مادر هستند و در جهت ارتقای محصولات نهایی تلاش دارند یکی از زیر مجموعه های این شرکت ، شرکت گلدیس اصفهان است که با 100 نفر پرسنل روزانه حدود 1300 تخته انواع پتو مینک و نمدی را تولید می کند. محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای اطراف ایران برندی شناخته شده از ایران است.

آب معدنی دماوند

طبق عادت وقتی تشنه شدیم به سراغ آب خواهیم رفت و با نوشیدن جرعه ای آب رفع عطش خواهیم کرد. با توجه به اینکه 70 درصد وزن بدن ما را آب تشکیل داده نوشیدن آب سالم و تمیز همشیه از اصلی ترین نیازهای انسان بوده . چند سال هست که بحث آب معدنی و یا آبهای بسته بندی شده در جهان به تجارتی پرسود تبدیل شده و این تجارت راه خود را به ایران نیز باز کرده است و با توجه به سرچشمه های آب معدنی در سراسر ایران این کشور پتانسیل بسیار مناسبی برای راه اندازی مجتمع های تولید آب معدنی و آب بسته بندی شده را دارد. در بین تعداد بسیاری از شرکت های آب معدنی نام شرکت دماوند برای همه ما آشناست و این شرکت را شاید به عنوان اولین عرضه کننده آب معدنی بتوان معرفی کرد.

شرکت پریه فرانسه که خودنامی معتبر در تولید آب معدنی است سال 1352 بابررسی چشم علاء دماوند این چشم را بهترین چشمه برای سرمایه گذاری دانست و با احداث کارخانه تولید آب معدنی دماوند سال 1356 به مدیریت ونسان لارنو محصولات خود را با نام تجاری چشمه وارد بازار ایران شد این شرکت که توانسته بود با کیفیت محصولات خود نظر اکثر مشتریان را به خود جلب کند در سال 1377 با همکاری شرکت ویشی فرانسه به قدرت رقابتی خود افزود و باردیگر در صدر قرار گرفته است. شرکت آب معدنی دماوند که روزانه توان تولید بیش از یک میلیون بطری آب معدنی را دارد هم اکنون حدود 40 درصد بازار داخلی را در دست گرفته است و با توجه به تقاضای روز افزون تا چندی پیش صرفا نیاز داخلی را تامین می کرد اما با راه ا ندازی سیستم های نوین و خطوط تولید جدید به فکر صادرات آب معدنی دماوند نیز افتاد و وارد عرصه تجارت بین المللی شد شرکت آب معدنی دماوند تا کنون بیش از 30 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشته بصورتی که توانسته مهمترین گواهینامه های کیفیت بین المللی را دریافت کند تا در بازار های جهانی توان رقابت داشته باشد. این شرکت امروزه با 370 نفر پرسنل دارای بزرگترین خط تولید آب معدنی در خاورمیانه است.

ماهان:

شاید یکی از تجارت هایی که نیاز به سرمایه گذاری سنگین دارد تاسیس شرکت خدمات هواپیمایی یا همان خطوط هوایی خصوصی در سطح جهان باشد. اگرچه شاید در گذشته افرادی که بانک دار بودند به عنوان ثروتمندترین تجار یا اشخاص شمرده می شدند که شاید هم امروزه نیز چنین باشد. اما صنعت حمل و نقل هوایی را می توان همردیف آن دانست این شرکت ها معمولا به صورت انفرادی شروع به کار نمی کنند بلکه چندین سرمایه گذار در کنار هم اقدام به راه اندازی اینگونه شرکت ها می کنند. شرکت هواپیمایی ماهان هم در ایران به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی نامی آشنا برای مسافران هوایی ایران است.

این شرکت که در واقع اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران بوده که فعالیت خود را از سال 1992 میلادی آغاز کرده است. هرچند ایران به دلیل دشمنی های همه جانبه امکان تامین قطعات هواپیمایی مسافری را مستقیم ندارد اما این شرکت توانسته با مدیریت صحیح برتمام این مشکلات فائق آید و امروزه به عنوان یکی از نوین ترین خطوط هوایی ایران و معتبر جهانی به خدمات رسانی اقدام نماید.این شرکت تقریبا به 20 مقصد بین المللی پرواز مستقیم دارد و به اکثر مقاصد داخلی نیز پروازهای روزانه برقرار کرده است. شرکت ماهان که کار خود را با 4 فروند هواپیما آغاز کرده هم اکنون 38 فروند هواپیمای پیشرفته و به روز رسانی شده را در خدمت گرفته این شرکت توانسته در دهه اول زندگی تجاری خود بیش از 5 میلیون مسافر را جابه جا کند که این تعداد برای شرکت خصوصی هوایی ایران با این همه مشکلات به عنوان موفقیت محسوب می شود.

کوتون:

کوتون یک برند لباس، کیف، کفش و اکسسوری است که در سال ۱۹۸۸ از شهر استانبول ظهور کرد. حالا این نام تجاری در بیش از ۲۵ کشور جهان شعبه دارد. رشدی سریع که داستانی جالب پشت آن وجود دارد. کوتون در واقع برای بنیان‌گذارانش یک کسب و کار خانوادگی بود. در زبان فارسی کوتون به معنی پنبه است. برند کوتون در زمینه لباس‌های کژوآل و خیابانی فعالیت گسترده‌ای دارد. این نوع استایل‌ها‌ طرفداران بسیاری بین جوانان دارند. لباس‌هایی با طرح‌های جدید، کیفیت متوسط و قیمت عادلانه چیزی است که مشتری‌ها را در طول سال‌ها خوشحال و وفادار نگه داشته است. کوتون همیشه با جریان مد پیش می‌رود و گوش به زنگ ترند‌های جهانی مد و فشن است. با شروع هر فصل لباس‌های نوظهور این برند پیشروی صنعت لباس در سه دسته‌ زنانه، مردانه و کودکانه عرضه می‌شوند. این انعطاف و همراهی با جریان‌های دنیای مد ویژگی است که کوتون را به برندی شاداب و همه پسند تبدیل کرده است.

یک زن و شوهر ترک به نام‌های ییلماز ییلماز و گولدن ییلماز تصمیم می‌گیرند به توصیه‌ یک دوست، در حوزه‌ای که هیچ ارتباطی به شغل آن‌ها ندارد، سرمایه‌گذاری کنند. ییلماز افسر نیروی دریایی و همسرش معلمی ساده بود. آن‌ها یک مغازه کوچک ۲۵ مترمربعی در بخش آسیایی استانبول کرایه کردند و بوتیک لباس زنانه‌ای را در آنجا تاسیس کردند. در ابتدا کار با فروش برندهای مختلف ترک شروع شد. کسب و کار آن‌ها رونق گرفت و با خودشان فکر کردند که چرا خودشان یک نام تجاری نداشته باشند؟ به این ترتیب در سال ۱۹۹۵ اولین محصول با برند کوتون تولید شد. این زن و شوهر کسب و کار ماجراجویانه خود را آغاز کردند و یک بازه‌ زمانی ۳ ماهه برای رسیدن به اهدافشان در نظر گرفتند. ییلماز با خودش عهد کرده بود که اگر در این ۳ ماه به موفقیتی که انتظار دارد نرسد، به سراغ شغل دیگری می‌رود. کوتون در حال حاضر رهبر مد داخلی در کشور ترکیه است. 

برند کوتون در حال حاضر یکی از موفق‌ترین خرده‌فروشی‌های پوشاک در ترکیه است و هدفش درخشش بیشتر در عرصه‌ بین‌المللی است. این نام تجاری ۴۸۰ فروشگاه در دنیا دارد. از این تعداد ۲۹۰ فروشگاه در ترکیه هستند. این نام تجاری اکنون در یونان، آلمان، روسیه، امارات، هلند، رومانی و ایران شعبه دارد. هدف کوتون تا سال ۲۰۲۳ حضور گسترده در ۵ قاره‌ دنیا است. ۲۲۰ طراح مد حرفه‌ای برای این برند مد دوست داشتنی طراحی می‌کنند و شمار کارکنان مستقیم آن به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد. 

بانک پاسارگاد:

سرمایه گذاری در مسایل صنعتی شاید نیازمند مطالعات و برنامه ریزی زیادی باشد اما این حساسیت و دقت هنگام تاسیس بانک خصوصی چندین برابر سخت تر و حساس تر خواهد بود . به همین دلیل اینگونه سرمایه گذاری ها همیشه همراه با برنامه ریزی های گسترده و گردهمایی تخصصی متعددی بوده است . به هر حال با توجه به نیاز جامعه ایران مجوز فعالیت بانکهای خصوصی در کشور توسط بانک مرکزی و دولت صادر شد و شاهد افتتاح شعب آنها بودیم اگرچه بانک پاسارگاد اولین آنها نبود اما طی مدت کاری خود توانسته موقعیتی مناسب از نظر جذب سرمایه و خدمات به خود اختصاص  دهد. این بانک با سرمایه 3500 میلیارد ریال در تاریخ 13/6/1384 کار خود را شروع کرده است اما نخستین شعبه این بانک چند ماه بعد و در آذرماه همان سال در شهر مقدس مشهد رسما فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده است این بانک هم ا کنون 1/5 میلیون نفر سهامدار دارد و توانسته با مدیریت اقتصادی مناسب و برنامه های بلند مدت سرمایه گذاری به توان خود بیافزاید و در عرصه اقتصادی کشور موفق عمل کند و با جذب سرمایه های اندک آنها را در عرصه پروژه های کلان سرمایه گذاری کند. بانک  پاسارگاد هم اکنون حدود سیصد شعبه در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول خدمات رسانی به مشتریان بانک هستند.

سینجر گاز:

يکي از شرکت تولیدی لوازم خانگی ایران شرکت تولیدی وضعیت سینجر گاز است که از همان ابتدای تاسیس با هدف خودکفایی ایران و در نهایت ورود به بازارهای جهانی فعالیت کرده . این شرکت چهل هزار متر مربع امروز یکی از معروفترین برندهای ایرانی و باعث افتخار سنعت لوازم خانگی ساخت ایران است که علاوه بر ایران در دیگر نقاط جهان خودنمایی می کند. شرکت سینجر گاز سال هاي بسياري از فعالیت اقتصادی خود را پشت سر خواهد گذاشت در حالی که توانسته برتمام مشکلات موجود بازار تولید ایران فائق آید و محصولات خود را با کیفیت جهانی و قابل رقابت مشابه خارجی به بازار عرضه کند سینجر گاز در سال 1370 توسط صمد رحیم تبریزی بنا نهاده شده است این شرکت در ابتدای فعالیت خود فقط تولید کننده اجاق گاز بود اما در حال حاضر دیگر لوازم خانگی را در لیست تولیدات خود قرار داده . شرکت سینجر گاز توسعه خود را از سال 1375 با خرید کارخانه نپتون از شرکت سرمایه گذاری ملی آغاز کرد.

این شرکت امروز توانسته عنوان نمایندگی خدمات پس از فروش چند برند از معروفترین برندهای خارجی در ایران به دست آورد که نشانه سطح بالای خدمات و تخصصی کارشناسان شرکت سینجر است. در حال حاضر محصولات شرکت سینجر با بالاترین استانداردها و با دریافت انواع گواهینامه های خدمات و کیفیتی مورد تایید بازارهای اروپایی  و آسیایی شده است .

رستوران نایب

اگرچه عطر و طعم غذای ایرانی همیشه مورد توجه گردشگران خارجی در داخل کشور یا خارج از ایران بوده ولی کمتر کسی هست که چگونگی حفظ این نام یعنی غذای ملی ایرانی را در ذهن دوستداران غذا می داند. شاید این کار توسط نایب غلامحسین (نایب بزرگ) در سال 1254 شمسی انجام شد . این شخص با بنیانگذاری اولین شعبه چلوکبابی نایب. تصمیم به حفظ غذای ملی گرفت. با خواندن این نام اکثر ما ایرانیان مزه چلوکباب معروف این رستوران یا نایب را به یاد خواهیم آورد که کیفیت و عطر و طعم آ» به واقع از همان ابتدا تا کنون تغییری نکرده است چون سیاست بانی آن یعنی نایب غلامحسین حفظ کیفیت غذای ملی در سراسر ایران بوده است. اما این تلاش و عطر و طعم چلوکباب نایب از ایران فراتر رفت و اکنون شعب زیادی از این رستوران در دیگر نقاط جهان بخصوص کشورهای اروپایی مشغول پذیرایی از علاقمندان غذای اصیل ایرانی هستند. امروزه نوه دختری نایب بزرگ محسن رفیع جمال ، سکان هدایت این رستوران های زنجیره ای را به عهده گرفته .

هرچند تا کنون 5 نسل مدیریت این رستوران را برعهده گرفته اند اما هرگز از کیفیت ارایه خدمات این رستوران به واسطه استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده کاسته نشده است بلکه روز به روز افزایش نیز داشته است.

مادیران

شاید کمتر کسی هست که امروز این نام را نشنیده باشید یا اینکه وسیله ای از این شرکت را در اختیار نداشته باشید ولی هستند افرادی که از تاریخچه این شرکت کمتر آگاهی دارند. این شرکت از سال 1343 شمسی فعالیت تجاری خود را آغاز کرده است شاید کمی تعجب کرده باشید اما واقعا این شرکت در همین سال فعالیت خود را شروع کرده اما با نام شرکت امیری و شرکاء. این شرکت که کاملا سنتی اداره می شد در ابتدا صرفا فروشنده صندوق های فروش در فروشگاهها بود و کم کم به بحث دیگر ماشین آلات اداری روی آورد و کارنامه خود را زرین تر کرد.

ارتباط بسیار گسترده این شرکت با اداره های دولتی در ایران زمانی آغاز شد که شرکت امیری توانست ماشین های پولشمارش را وارد سیستم بانکی کشور کرد از این زمان روند و به رشد شرکت آغاز شد و کم کم مادیران شکل گرفت و وارد سیستم اداری ایران شد و پس از آن فراتر نیز رفت و نام ایران را در دیگر کشورها نیز معرفی کرد. این شرکت هم اکنون 2500 نفر پرسنل در اختیار دارد که با استفاده از تخصص ایرانی و پشتکار آنها محصولات ساخت شرکت مادیران را به بازار مصرف می رسانند و کلمه ساخت ایران روی این کالاها نشانگر توانمندی و کیفیت محصولات ایرانی برای مصرف کنندگان است.

قالی سلیمان

همگی با این ضرب المثل آشنا هستیم که می گوید هنر نزد ایرانیان است و بس ، با توجه به این ضرب المثل شرکت قالی سلیمان نیز با هدف تولید نخ برای فرش ماشینی در سال 1361 در شهر اصفهان احداث شد و شروع به کارکرد با توجه به این پیشینه شرکت قالی سلیمان تصمیم به تولید فرش نیز گرفت و با سیاست های کیفیتی این شرکت قالی سلیمان توانست وارد بازارهای بین المللی نیز بشود و رقابتی بسیار قدرتمند با دیگر محصولات مشابه را آغاز کرد این شرکت علاوه بر تولید مواد اولیه تولید فرش ماشینی می تواند 5/2 میلیون مترمربع فرش ماشینی تولید و روانه بازار مصرف کند. شرکت قالی سلیمان با انتخاب شعار تبلیغاتی خود «جهان پسندد، هنر نصف جهان را» می تواند اصالت و کیفیت محصولات خود را به شنونده آگاهی دهد . شرکت قالی سلیمان با در اختیار داشتند برندهای مرتبط با فعالیت خود می تواند حضور خود را بهینه در بازار مصرف کنترل کند.

قاسم ایران

سیستم توزیع و شرکت های پخش چندی است که بازار خرده فروشی جهان را متحول کرده اند و در بسیاری از موارد موفقیت و عدم موفقیت برخی از تولید کنندگان به دست آنها رقم زده خواهد شد. ایران که دارای تعداد بسیاری از کارخانجات تولیدی هست نیازمند سیستم توزیع مشخص و دقیقی بود تا بتواند تولیدات این کارخانجات را در سراسر کشور و حتی خارج از ایران توزیع کند. به جرات می توان گفت که قدیمی ترین شرکت توزیع و پخش کالا در ایران شرکت قاسم ایران است. شرکت قاسم ایران که در سال 1338 شمسی افتتاح شد که البته به عنوان یکی از 5 شرکت بزرگ پخش و توزیع ایران هم اکنون نیز فعالیت می کند. این شرکت 53 سال تجربه تجاری و به کار گیری سیستم دقیق توزیع خود را برای تنظیم بازار و کنترل صادرات و واردات محصولات کارخانجات معروفی چون شرکت مینو به خدمت گرفته است ولی به توزیع محصولات مینو بسنده نکرده و بسیاری از کارخانجات تولیدی دیگر را در زمینه دارویی، بهداشتی و آرایشی و البته خوراکی پوشش داده است.

در حال حاضر این شرکت مایحتاج بیش از 80 هزار خرده فروشی در سراسر ایران را تامین می کند و پوشش کاملی در 23 استان کشور برای توزیع محصولاتش ایجاد کرده است. این شرکت صرفا سیستم توزیع ایران را بازار هدف خود ندیده بلکه در کشورهای عراق و افغانستان نیز دفاتری را دایر کرده و مشغول انجام امور بازرگانی خود بوده است. قاسم ایران هم اکنون 700 پرسنل را به خدمت گرفته و با عقد قرارداد پخش انحصاری برخی از محصولات کارخانه ها توانسته آینده شغلی و تجاری خود را تضمین کند. اما جالب این است که بدانم این شرکت در ابتدای فعالیت خود به نام شرکت خوراک که سهام آن متعلق به علی ، حسن، جلیل خسروشاهی بوده آغاز به کار کرد و صرفا در توزیع شیر و غذای کودکان فعالیت می کرد که کم کم پخش دارو و شکلات را هم به سبد کالای خود افزود.

ایران خودرو

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و البته خاورمیانه به عنوان افتخاری است برای ایران زمین ، این شرکت در سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد. ایران خودرو در ابتدای فعالیت صنعتی خود تنها مونتاژکار اتوبوس هایی معروف به «ال پی» بود اما در سال 1345 شمسی بزرگترین خودروساز ایران روند پیشرفت خود را آغاز کرد و کم کم رشد مناسبی و قابل قبولی را تجربه کرد و البته وارد بازار خودروهای سواری و سبک شد.

این شرکت در سال 1345 با شرکت رونس انگلستان قراردادی امضاء کرد که حاصل آن حضور شرکت ایران ناسیونال در عرصه صنعتی کشور در سال 1346 شمسی برای صنعت خودروسازی ایران شد. ایران ناسیونال با سرمایه ای حدود 400 میلیون ریال قادر بود روزانه 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون را روانه بازار مصرف کند، اما از آنجا که هدف از تاسیس این کارخانه تولید خودرو بود نه مونتاژ آن در سال 1352 ، سه کارخانه ریخته گری و قطعه ساز به این خودروساز بزرگ پیوستند و شروع به تولید برخی از قطعات خودرو کردند که حاصل این همبستگی عدم نیاز به وارداد قطعات تولیدی آنها به ایران از خارج کشور شد. اما جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن باعث شد که این کارخانه نزدیک به تعطیلی باشد اما با پذیرش قطعنامه 598 جانی دوباره به بزرگترین خودروساز ایران داد و با انعقاد قرارداد مونتاژ پژو 405 ایران خودرو دوباره  رونق گرفت. امروز هم که ایران خودرو محصولات مختلفی تولید و روانه بازار ایران و چند کشور دیگر جهان کرده است هنوز راه بی نیازی از خارج را پیش گرفته و روبه استقلال کامل حرکت می کند. ایران خودرو در سال 1389 شمسی رکورد ساخت 755555 دستگاه خودرو سبک را به ثبت رسانده و به عنوان برترین کارخانه تولیدی ایران شناخته شده است./ شرکت ایران خودرو در سال 1389 توانسته 40 هزار دستگاه خودرو به دیگر نقاط جهان صادر کند تا نام ایران به عنوان خودروساز در میان دیگر کشورهای جهان بدرخشد.

سایپا

يکي از خودروسازان ایرانی شرکت سایپا است که در سال 1346 شمسی در زمینی با مساحت 240 هزار مترمربع و با سرمایه ای معادل 160 میلیون ریال به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید. کارخانجات سایپا در سال 1347 شمسی به مرحله بهره برداری رسید و محصولات خود را به نام وانت آکا و ژیان وارد بازار مصرف ایران کرد.

این کارخانه در ابتدا صرفا مونتاژ دستی انجام می داد تا در نهایت سال 1353 به واسط استفاده از ماشین آلات مکانیزه  شد. پس از ژیان مدل پیکاب این شرکت تولید رنو در مدل های 2 درب و 4 درب را آغاز کرد تا سال 1372 این خط تولید هنوز فعال بود. اما در سال 1354 شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران با تغییر نام به شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل به نام اختصاری سایپا فعالیت خود را ادامه داد. در حال حاضر این شرکت با 3 شرکت زیر مجموعه خود یعنی پارس خودرو، زامیاد و سایپادیزل 28 مدل خودرو تولید می کند . شرکت سایپا به عنوان اصلی ترین کارخانه در سال 1387 رکورد 580000 دستگاه خود رو را به ثبت رسانده است این شرکت توان صادرات مناسبی در حال حاضر داشته و برخی از محصولات خود را به کشورهای همسایه ایران صادر کرده است.

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.