داستان برندهاي موفق به شيوه دکتر راد - قسمت 6

داستان برندهاي موفق جهان، ايران و مازندران به شيوه دکتر راد - قسمت 6

 

ضمن عرض سلام و خدا قوت به استحضار مي رساند؛ با عنايت به اينکه کليه مقالات، کتب و محتواي موجود در اين سايت با توجه به نياز مديران و مشاوران حوزه مديريت کسب و کار که طي ساليان متمادي تدريس و مشاوره توسط اينجانب و مشاوران مجتمع کسب و کار راد گردآوري شده است، لذا به دليل اينکه اغلب محتواهاي موجود در اين سايت از درون کتاب ها، وب سايت ها، شبکه ها و فضاي مجازي تهيه شده است، به همين دليل برخي از منابع و ماخذ به احتمال زياد از قلم افتاده است يا به دليل عدم اطمينان از نويسنده اصل ذکر نشده است که بايستي از مخاطبان بزرگوار و نويسندگان اصلي محتوا عذرخواهي نمايم و همچنين از آنجايي که يادگيري شيوه حرکتي ما به سمت چشم اندازمان است خواهشمنديم مديريت سايت مجتمع کسب و کار راد را از طريق کانال هاي ارتباطي مجموعه از پيشنهادات و انتقادات سازنده خود در اين مورد آگاه سازيد.

وینر:

در اواسط سال 1356 در شهر قم بود که فعالیت ما با 2 نفر و با نام سانیو در صنعت جوشکاری ( تولید و توزیع دستگاه جوشکاری) آغاز گردید، به این صورت که با ترانس های جوشکاری (سیم پیچی) تولید را شروع کرده و در صنعت جوشکاری به لطف خداوند اولین گام خود را برداشتیم توانستیم نقش مهمی در صنعت کشور ایفا کنیم. رفته رفته با پشتکار شبانه روزی در سال ۱۳۷۲ هم سو با پیشرفت تکنولوژی توانستیم شروع به تولید رکتیفایرهای DC با توان و قدرت بالا نماییم که جهت مصارف در شرکتهای پتروشیمی نفت و گاز و سوله سازی و … به کار گرفته شود. در سال های زیادی این رکتیفایرها کاربرد بسیار داشت اما رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت جوشکاری در سال ۱۳۸۵ با ظهور اینورتر انقلابی در این صنعت شکل گرفت، از آنجا که همیشه سعی کرده ایم با بروزترین تکنولوژی ها محصولات خود را روانه بازار کنیم پس تصمیم گرفتیم برای اولین بار در ایران اقدام به تولید دستگاه جوش اینورتر در یک مدل نیمه صنعتی ۲۰۰ آمپر نماییم اما پس از یک سال تولید این دستگاه جوش اینورتر به دلیل واردات بی رویه و عدم توجه به حمایت از تولید ملی از خط تولید کنار گذاشته شد و بر خلاف میل باطنی به واردات از کشورهای چین و کره جنوبی پرداختیم. پس از تحریم های آمریکا در سال ۱۳۹۷ این مجموعه با بهره گیری از نیروهای توانمند خود تهدید را به فرصت تبدیل کرد و اقدام به طراحی دو  مدل دستگاه جوش اینورتر  پر مصرف در کشور نمود و خط تولید خود را با بهترین تجهیزات و استانداردها با 30 نیروی انسانی بصورت مستقیم و 60 نیروی انسانی بصورت غیر مامرسسديناستقیم احداث نمود.

از آنجا که مصرف کنندگان ما (شرکت وینر) در سه دسته ی خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی قرار میگیرند به همین دلیل دستگاه های جوش صنعتی خود را جهت مصارف حرفه ای و تخصصی از شرکای خارجی خود تامین می نماییم، ما قبل از به ثبت رساندن برند وینر همیشه سعی در جلب رضایت مشتریان خود داشته ایم که محصولاتی با کیفیت و ماندگار برای مصرف کننده داخلی و خارجی تولید و توزیع نماییم. از ویژگی محصولات وینر میتوانیم به طراحی روز با وزن ایده آل، جنس مقاوم، تکنولوژی ها پیشرفته، گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب اشاره نماییم.

تیم ما با بررسی های انجام داده بابت این افکار نیاز به یک نام برند دو زبانه (ایرانی و انگلیسی) داشت که بتواند همزمان هردو را در برگیرد، سپس با مشورت دیگر اعضای تیم به این نتیجه رسیدیم که برند انگلیسی وینر WINNER را انتخاب نماییم، که معنی برنده را میدهد، به این معنی که مصرف کننده از خرید خود حس رضایت خواهد داشت مانند حسی که یک نفر در یک مسابقه اول میشود،  شاید براتون عجیب باشه ولی واقعی است! همچنین نیاز داشتیم به رنگهای ماندگار در ذهن مصرف کننده که بتواند انرژی مثبت به مصرف کننده بدهد و همچنین با معنی برند نیز هارمونی خاصی را تشکلی بدهد. سپس بعد از تعامل با همکاران مارکتینگ رنگ سفید (بک گراند)، رنگ مشکی (WINNER) و  رنگ نارنجی (W) بر بالای سر نوشته انگلیسی وینر را انتخاب کردیم که این سه رنگ تصویری ماندگار در ذهن مصرف کننده ایجاد کند و همچنین نوع طراحی این برند به شکلی میباشد که هر مخاطبی بدون آنکه متوجه معنی آن شود، با دیدن W حس بالا بردن دست ها بعد یک پیروزی را القاء می نماید. برند وینر با پشتوانه ی تجربه ای 30 ساله و همت و تلاش شبانه روزی جوانان با استعداد ایرانی به وجود آمد . شرکت وینر در ابتدای تأسیس کیفیت، قیمت و خدمات را مد نظر قرار داده و با بهره گیری از استانداردهای جهانی مبادرت به تولید کالا با بهترین کیفیت ممکن نموده است. پس از گذشت چندین سال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری توانست در صنعت تولید ملی نیز بدرخشد. در حال حاضر شرکت وینر تنها تولید کننده مجاز ابزار آلات جوش و برش در ایران می‌باشد که تمامی محصولات خود را مطابق چارچوب استانداردهای بین‌المللی در خاک ایران تولید می‌نماید.

درسا:

برند درسا در سال 1370 با ایده تولید محصولات چرمی و توسط امیر کاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی خلق شد. آن ها اولین گام های تولید را در کارگاهی 15 متری و با تولید ملزومات چرمی مانند کمربند و جاسویچی برداشتند، پرورش تفکر کارآفرینی و عشق به تولیدِ محصول باکیفیت ِ آن ها را در مسیر رشد جهانی قرارداد. مأموریت خالقان برند درسا، تولید محصول باکیفیت و بانام ایرانی بود که در جهان شناخته شود، به همین خاطر تنها هدف آن ها بزرگ شدن متراژ کارگاه تولیدی نبود. شاهین فاطمی و امیر کاظم نورمحمدی با تلاش های هدفمند خود توانستند در سال 1378 کارخانه ای مجهز و به وسعت 2000 متر را افتتاح کنند. ازاین رو، اولین دهه از داستان درسا با کارآفرینی و توسعه هدفمند تولیدِ محصولات چرمی به اتمام رسید. دهه دوم از داستان با رویکرد توسعه دانش محورِ زیرساخت های برند آغاز شد، به همین سوی، خالقان درسا توانستند گام بلندی در مسیر جهانی شدن بردارند. در دهه اندیشه ، درسا به عنوان برند باکیفیت ایرانی ثبت و شناخته شد و محصولات خود را در اولین فروشگاه تخصصی خود در تهران عرضه کرد. در عصر اندیشه، شاهین و امیر کاظم موفق شدند به عنوان برندی پیشرو ،فروشگاه های تخصصی بیشتری را بانام درسا در نقاط مختلف ایران افتتاح کنند و این رویکرد موجب شد، ایرانیان با مفهوم چرم اصیل و باکیفیت آشنا شوند. اما تمام ارزش های برند تنها به تولید باکیفیت و اصیل ختم نمی شد، چراکه راهبران درسا می دانستند داشتن یک جایگاه فاخر در ذهن مخاطب ایرانی به توسعه عمیق تر ارزش ها نیاز دارد.

ازاین رو، هم زمان با توسعه تولید، فعالیت های دیگری مانند جذب و آموزش نیروهای متخصص جهت ارتقاء ارزش های سازمان، توسعه معماری محصول متناسب با سبک زندگی و نیاز مخاطب، ایجاد ارتباطات هدفمند با تبلیغات، توسعه دستگاه ها و روش ها و ارتقاء فضای فروش جدید را هم در دستور کار رشد سازمانی قراردادند. دومین فصل از داستان برند درسا با کوله باری از اندیشه به اتمام رسید و فصل سوم با رویکرد سبک زندگی رقم خورد. ورود درسا به سومین دهه از رشد بامطالعه بر رفتار مخاطب و شناخت فلسفه سبک زندگی آغاز شد، درسا در این دهه بیشتر بر استراتژی توسعه برند "Brand Extension" تمرکز کرد و اولین گام را با خلق برند تاج درسا برداشت، این برند با تلفیقی از چرم و طلا شکل گرفت که ظرافت و زیبایی آن در مدت زمان کمی مخاطبین بسیاری را مجذوب کرد. ساختار توسعه برند درسا ادامه یافت و حقیقت و شوق خلق سبک زندگی مدرن در آن می درخشید؛ به همین روی، در میانه دهه 90، خانه ای بارنگ هایی مملو از حال خوش زندگی بانام خانه درسا خلق شد؛ فروشگاه هایی با وسعت 2000 مترمربع و با بیش از 3000 محصول که افتتاح آن از تهران آغاز و به مرور زمان به اصفهان و مشهد هم رسید.

چهارمین برند گروه چرم درسا با هدف القا حس خوب زندگی در محیطی روح بخش، آرام و دل انگیز بانام درسا کافه خلق شد، فضای جان بخش که در سروصدای شهر شلوغ کمتر پیدا می شود. چرا که درسا باهدف خلق حس خوب در سبک زندگی مخاطب به توسعه و بهبود فضای فروشگاهی، افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود نیز پرداخت و در همین راستا با ایجاد برند کافه درسا به مفهوم اندیشه ای به سبک درسا طعم و عطر خوش را هم اضافه کرد. تلاش های خانواده درسا در مسیر ایجاد جایگاه فاخر جهانی با پیوستن به برند بین المللی سواروسکی و کسب لایسنس آن درخشنده شد.

 

زمزم:

زمزم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشابه در ایران است. این گروه شامل ۱۶ شرکت است. شرکت زمزم ایران شرکت مادر شرکت‌های نوشابه‌سازی گروه زمزم محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۹ تأسیس شده. قدیمی‌ترین شرکت در این گروه شرکت زمزم تهران می‌باشد که پیش از انقلاب ایران، در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده‌است. گروه زمزم نوشابه‌های مختلف با طعم‌های کولا، پرتقالی، لیمو و … تولید می‌کند. این گروه محصولات خود که مارک زمزم بر خود دارند را در خارج از ایران هم به‌فروش می‌رساند. تا پیش از انقلاب، کارخانه‌های این گروه محصولات شرکت پپسی را تولید می‌کردند. همچنین در حال حاضر دوغ آبعلی نیز جزو محصولات تولیدی این شرکت می‌باشد .

تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ کمپانی بزرگی همچون کوکاکولا و پپسی برندهای بی‌رقیب در ایران و جهان در صنعت نوشابه‌های گازدار به شمار می‌رفتند. با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در پی تحریم برندهای آمریکایی، برند زمزم موقعیت برتری نسبت به رقیبان بین المللی خود پیدا کرد و در ایران تا سال‌ها در غیاب کمپانی‌های آمریکایی بازار ایران را به دست گرفت. تحریم برندهای آمریکایی در میان مسلمانان دیگر نیز در برهه‌هایی از تاریخ موجب پررنگ شدن برندهای اسلامی از جمله زمزم ایران در بازار کشورهای مسلمان شد. جریان تحریم کوکاکولا در سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی به عنوان تامین کننده نوشابه زائران حج از خبرسازترین واقعه‌ای بود که در تاریخ شرکت زمزم مؤثر بود. در این سال زمزم فروش بی‌سابقه‌ای در عربستان سعودی داشت که مورد توجه برخی رسانه‌های قرار گرفت و زمزم را رقیب رقیب جدی کوکاکولا معرفی کرد. با این همه به تدریج برندهای بین المللی پپسی و کوکاکولا به ایران بازگشتند و زمزم حتی در بازار داخلی ایران نیز در مقابل رقبای خود کم آورد. شکل گیری رقبای ایرانی دیگر در صنعت نوشابه سازی در ایران نیز به معنی محدود شدن بازار زمزم بود.

استیل البرز

شهر شیراز این بار نه شهر شعر و ادب بلکه با صنعتش شهره عام و خاص شده است . شرکت استیل البرز به عنوان یکی از صنایع مهم این شهر افتخارات صنعتی را در کنار شعر و ادب برای شیراز به ارمغان آورده است. این شرکت که در زمینه تولید سینک ظرفشویی فعالیت می کند با ظرفیت اسمی سالانه 200 هزار قطعه سینک ظرفشویی پا به عرصه اقتصادی ایران زمین گذاشت و پس از چند سال تلاش و کوشش متخصصان داخلی در کنار فن آوری نوین امروز علاوه بر سینک ظرفشویی ، هود ، اجاق گاز نیز تولید می کند . ظرفیت این کارخانه امروزه چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار عدد از اینگونه محصولات است اگرچه این شرکت بازار ایران را تغذیه می کند اما با توجه به بازاریابی و اهداف بلند مدت شرکت استیل البرز محصولات شرکت توانسته اند وارد بازار جهانی نیز شوند و در کشورهای اطراف ایران وحتی اروپایی نامی آشنا از محصولات تولید ایران باشند و ارزآوری مناسبی برای صنایع غیر نفتی و خصوصی ایران داشته باشد.

هرچند این شرکت با مواد اولیه خشن و سخت سر و کار دارد اما در نهایت با توجه به تنولوژی و ریزبینی متخصصان داخلی آن محصولی زیبا و با کیفیت روانه بازار می شود که مشتریان داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کنند. شرکت استیل البرز برخی از مواد اولیه خود را از دیگر کشورهای جهان تامین می کند و با انجام عملیات صنعتی ارزش افزوده مناسبی از این طریق برای محصول تولیدی خود به دست می آورد و در عرصه اقتصادی ایران به درجات مناسبی دستیافته است و البته با دریافت گواهینامه های بسیار معتبر جهانی همیشه جایگاه محصول با کیفیت ایرانی را حفظ کرده است.

امرسان

با توجه به وجود صنایع مادری چون کارخانجات ذوب آهن و فولاد در کشور و همچنین گستردگی بازار داخلی ایران، زمینه ساخت لوازم خانگی مثل گاز، یخچال فریزر و ... در کشور کاملا مهیاست . بنیانگذار کارخانه امرسان سلطان حسین فتاحی در سال 1366 متوجه این پتانسیل داخل کشور شد و از آن به بهترین شکل در جهت رشد، شکوفایی صنایع غیر نفتی ایران و اشتغالزایی استفاده کرد و شرکت صنعتی امرسان را بنا نهاد. این شرکت ابتدا با ساخت فریزرهای خانکی وارد بازار داخلی و محصولات خانگی ساخت ایران شد اما پس از مدتی کوتاه توانست با اتکاء به پشتوانه تخصصی ایرانی و مواد اولیه ایران مدلهای متنوع تری را برای خانواده های ایران طراحی و تولید کند .

سیاست مدیریت شرکت برای دستیابی به بازار های جهانی و صادرات محصول ایرانی باعث شد تا شرکت امرسان با توجه به کیفیت محصولات خود گواهینامه های لازم و معتبر جهت صادرات محصولاتش را به دست آورد و با توجه به نیاز بازار کشورهای همسایه قدم در بازار تجارت بین المللی بگذارد . امرسان پس از حدود سی سال تولید و نوآوری در زمینه تولیدات لوازم خانگی توانسته همیشه برای مشتریان خود طرحی جذاب و کارآمد باشد.

دینا

هرگاه صحبت از کارخانجات مواد غذایی می شود معمولا کارخانجات شیرینی و شکلات و انواع اسنک در خاطرمان زنده خواهد شد. شرکت دینا یا در اصل نیسان شرق هم یکی از نامهای مشهور در صنایع غذایی ساخت ایران است. این شرکت از سال 1338 فعالیت خود را در استان خراسان آغاز کرده است . شرکت نیسان شرق در ابتدا صرفا تولید کننده نوشابه کانادا درای بود و در زمینه شیشه زدن نوشابه گازدار فعالیت می کرد با توجه به این پیشینه این شرکت توانسته امروز نوشابه های پپسی و سون آپ را نیز تولید کند.

از آنجا که همیشه این نوشیدنی ها با خوردن تنقلات کامل می شدند شرکت نیسان شرق یا همان دینا تصمیم به تولید محصولات دیگری چون چیپس سیب زمینی و انواع اسنک گرفت، که امروزه محصولات آن برای همه ما از بزرگ وکوچک نامی آشناست. شرکت نیسان شرق هم اکنون 6 زیر مجموعه دیگر را نیز رهبری می کند که هر کدام تولید کننده یکی از محصولات مورد نظر شرکت دینا هستند به هر حال چیپس ، پفک، انواع اسنک، و نوشیدنی های غیر الکی از محصولات امروزه این شرکت است که علاوه بر پوشش بخش اعظم نیاز داخلی از مرزهای ایران نیز گذشته اند و در کشورهای اطراف فروشی مناسب دارند و توانسته اند ذائقه آنطرف مرزها را نیز به خود جلب کنند. این شرکت توانست با انتخاب شعار طعم خوش لحظه ها نام شرکت دینا را در ذهن مشتریان خود همیشه زنده نگهدارد.

چرم مشهد

تجارت مصنوعات چرمی و چرم خام از گذشته های دور تجارتی پرسود وجالب بوده است. شرکت چرم مشهد هم با توجه به وجود امکانات بالقوه در ایران در این تجارت سال 1375 وارد عرصه تجارت چرم ومصنوعات چرمی ساخت ایران شد. شرکت چرم مشهد با توجه به نیاز داخل و منابع موجود محصولات خود را روانه بازار مصرف کرد. کارخانجات چرم مشهد در مساحتی حدود چهل هزار مترمربع و زیربنای سالنی دوازده هزار متر مربعی فعالیت اقتصادی خود را در زمینه تولید محصولات چرمی آغاز کرده است این شرکت توان تولید چهار میلیون وششصد هزار فوت مربع چرم گوسفندی و شصت هزار عدد البسه چرمی و حدود چهارصد هزار عدد هدایای تبلیغاتی چرمی را طی یکسال کاری دارد.

 یکی از سیاست های جالب توجه مدیریت این شرکت برای کنترل بازار مصرف داخلی و خارجی ، عرضه مستقیم کالای تولیدی شرکت بود بطوری که این شرکت در حال حاضر حدود 30 مرکز فروش در سراسر ایران دارد و گوشه چشمی به آنطرف مرزها نیز داشته است. شرکت چرم مشهد توانسته با انعقاد قراردادهای عمده با سازمان ها و ارگان دولتی و خصوصی بازار مصرف جدیدی برای محصولات خود ایجاد کند که در واقع سیستم نوینی برای توزیع محصولات و فروش آنها بوده است.

نیک کالا

این شرکت تولیدی و صنعتی تقریبا نیم قرن سابقه تولید لوازم خانگی را در کارنامه خود دارد، تولید اجاق و بخاری نفتی از ابتدایی ترین تولیدات این شرکت بوده که با آغاز بهره برداری از گازطبیعی در شهرها و فراگیر شدن نیاز محصولات گازسوز در داخل و خارج از کشور این شرکت به این نیاز پاسخ داد و وارد عرصه تولید محصولات گازسوز برای مصارف داخل و خارج از کشور شد.

شرکت نیک کالا از سال 1342 با مساحتی حدود یکصدو سی هزار مترمربع فعالیت اقتصادی خود را ادامه داده و امروز با حدود چهارصد پرسنل خود به عنوان برندی معروف و ساخت ایران در زمینه تولید انواع محصولات گاز سوز شناخته شده است. این شرکت توان تولید محصولات خود را طی یکسال و در یک شیفت کاری دویست و چهل هزار عدد انواع بخاری و شومینه گازی اعلام کرده است. بنابراین با توجه به ظرفیت تولید این کارخانه علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی محصولات صادراتی نیز از مرزهای کشور گذشتند و در منازل کشورهای همسایه ایران افتخاری برای صنعت کشور شدند. نیک کالا با توجه به حساسیت محصولات تولیدی خود توانسته با کنترل کیفیت محصولات انواع گواهینامه های لازم برای صادرات و فروش داخلی محصولات خود را  به دست آورد و به عنوان کالایی ایمن جای خود را در منازل مصرف کنندگانش بگشاید.

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

 

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.