داستان برندهاي موفق به شيوه دکتر راد - قسمت 5

 

داستان برندهاي موفق جهان، ايران و مازندران به شيوه دکتر راد - قسمت 5

 

ضمن عرض سلام و خدا قوت به استحضار مي رساند؛ با عنايت به اينکه کليه مقالات، کتب و محتواي موجود در اين سايت با توجه به نياز مديران و مشاوران حوزه مديريت کسب و کار که طي ساليان متمادي تدريس و مشاوره توسط اينجانب و مشاوران مجتمع کسب و کار راد گردآوري شده است، لذا به دليل اينکه اغلب محتواهاي موجود در اين سايت از درون کتاب ها، وب سايت ها، شبکه ها و فضاي مجازي تهيه شده است، به همين دليل برخي از منابع و ماخذ به احتمال زياد از قلم افتاده است يا به دليل عدم اطمينان از نويسنده اصل ذکر نشده است که بايستي از مخاطبان بزرگوار و نويسندگان اصلي محتوا عذرخواهي نمايم و همچنين از آنجايي که يادگيري شيوه حرکتي ما به سمت چشم اندازمان است خواهشمنديم مديريت سايت مجتمع کسب و کار راد را از طريق کانال هاي ارتباطي مجموعه از پيشنهادات و انتقادات سازنده خود در اين مورد آگاه سازيد.

 یوتیوب

یوتیوب امپراطور شبکه های اجتماعی جهان، توسط سه کارمند اسبق شرکت پی پال  به نام های Chud Harley  که طراحی و  Steve Chen و  Jawed Karim که علوم کامپیوتر خوانده بودند، در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد. مانند بسیاری از شرکت های رسانه ای، ایده YouTube نیز باز می گردد به مشکلی در ارسال اطلاعات. اما این بار داستان از جایی شروع شد که هارلی و چن می خواستند ویدئوهای مهمانی شامی که در آپارتمان چن برپا شده بود را برای کریم که نتوانسته بود در مهمانی باشد، ارسال کنند.

البته کریم جور دیگری ایده ساخت YouTube را بیان می کند که یکی از آن ها، پیدا نکردن تصاویر سونامی اقیانوس هند بود و اینکه نمی توانست ویدئوهای مورد نظر خود را به صورت آنلاین ببیند. هارلی و چم هم می گویند که ایده اولیه ساخت این شرکت از سایت Hot or Not گرفته شده است. در هر حال این شرکت بنا شد و نخستین ویدئویی که ۱ میلیون بیننده داشت، آگهی بازرگانی Nike با بازی رونالدینیو در نوامبر ۲۰۰۵ بود.

 :Chanel

شنل برند لوکس پوشاک در فرانسه است. خانم گابریل شنل در سال ۱۸۸۳ در خانواده ای تنگدست در فرانسه به دنیا آمد و در ۱۲ سالگی به علت از دست دادن مادر خود به صومعه ای سپرده شد.

او برای کسب درآمد در کافی شاپی در پاریس مشغول خوانندگی شد و به صورت همزمان، خیاطی هم می کرد. در این زمان لقب کوکو هم به نام او اضافه شد که به معنی خواننده بود و بعدها عموماً با نام کوکو شنل خوانده می شد. در زمانی که لباس های تنگ و دنباله دار زنانه مد بود، او ایده لباس های راحت و سبک و هنری را در سر می پروراند و بنابراین شروع به دوختن این گونه لباس ها کرد که در آن زمان، سنت شکنی بزرگی بود. نخستین فروشگاه او در پاریس و در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد و نخستین محصول او در این فروشگاه ها کلاه بود که بسیار با اقبال روبرو شد و خیلی از بازیگران مطرح فرانسه در آن زمان، از کلاه های او استقبال کردند. پس از مرگ او، شرکت توسط نوه های شریکش، یعنی ورتایمر اداره شد. این شرکت هم اکنون یکی از مهم ترین برندهای طراح و تولید کننده کالاهایی مانند عطر و ادکلن، لوازم آرایشی، جواهرات و زیور آلات، لباس های آماده و کیف های دستی لاکچری و گران قیمت است و محصولات خود را به اقصی نقاط جهان صادر می کند و به فروش می رساند. امروزه، فروشگاه های شنل که یکی از تاثیرگذارترین نام های تجاری تاریخ است، در بیش از ۱۲۹ کشور در سراسر جهان محصولات لوکس، راحت، خلاقانه، زیبا، ظریف و هنرمندانه را در اختیار طرفداران و علاقه مندان قرار می دهد.

اینستاگرام:

اینستاگرام بهترین برنامه اشتراک گذاری عکس است. اینستاگرام چهاردهمین سایت پر بازدید دنیا بوده و تا سپتامبر ۲۰۱۷ دارای ۸۰۰ میلیون کاربر ماهانه بوده است. آقای کوین سیستروم (Kevin Systrom) در سال ۱۹۸۳ در هولیستون ماساچوست به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی مدیریت در دانشگاه استنفورد به پایان رساند. البته به خاطر علاقه اش به عکاسی، ترم زمستانه سال سوم خود را در فلورانس گذراند و عکاسی خواند. پس از فارغ التحصیلی در گوگل مشغول به کار شد و دو سال را در آنجا گذراند و پس از آن به شرکت Nextstop رفت که بعدها در سال ۲۰۱۰ توسط Facebook خریداری شد. او برای تعطیلات با نامزد خود به مکزیک رفت و یک سری عکس گرفت. اما نامزدش از ارسال عکس هایی که با IPhone 4 گرفته بود، خودداری کرد، چرا که کیفیت آن ها خوب نبود. این مسئله او را به فکر استفاده از فیلترها در عکس های موبایلی انداخت و او برنامه فیلتر X-Pro II را که هم اکنون نیز در ایسنتاگرام استفاده می شود، ابداع کرد. او و دوستش Mike Krieger برنامه Burbn را ساختند و بعد تصمیم گرفتند که بر یکی از جنبه های آن، یعنی اشتراک گذاری عکس ها تمرکز کنند و بدین ترتیب اینستاگرام متولد شد. این برنامه پس از یک ماه ۱ میلیون کاربر به دست آورد.

 

:AT&T

 AT&T لیدر ارتباطات در سراسر دنیا است. در سال ۱8۷۶ الکساندر گراهام بل، تلفن را اختراع کرد. او در سال ۱۸۴۷ در اسکاتلند متولد شد. برادر و پدر او هر دو سخنران و مادر و همسرش هر دو ناشنوا بودند. این موضوع اثر بزرگی بر زندگی کاری او گذاشت. چرا که به تحقیقات در خصوص گفتگو و شنوایی و همچنین اکوستیک پرداخت و این منجر به اختراع وسیله ای برای گوش کردن و صحبت کردن به نام تلفن شد. او علاوه بر تلفن، اختراعات دیگری هم داشت و همچنین به مدت ۵ سال قائم مقام مجله پر فروش National Geographic Society  بود. او در همان سال اختراع تلفن، شرکتی به نام Southwestern Bell Corp.  تأسیس کرد که در طی سال ها به SBC معروف بود و نخستین شرکت تلفن در امریکا به شمار می آمد. این شرکت نتیجه همکاری گراهام بل و دو شریک سرمایه گذارش به نام های Garndier Greene Hubbard و  Thomas Sanders بود. در سال ۲۰۰۵ این شرکت به AT&T تغییر نام داد و به لیدر ارتباطات درسرتاسر دنیا تبدیل شد. 

علی بابا:

مایون که امروزه او را با نام جک ما می‌شناسند، در گذشته ماجراهای زیادی را تجربه کرده و اکنون صاحب شرکتی نامدار و سومین فرد ثروتمند چین است. در جوانی به ‌خاطر لاغری و قد کوتاهش هیچ‌کدام از رستوران‌های زنجیره‌ای او را استخدام نکردند. خودش می‌گوید ۳۰ شغل را امتحان کرده، اما در تمام آن‌ها ناموفق بوده است. او پس از مهاجرت به آمریکا وارد دنیای مجازی شد و در اینترنت به جست‌وجوی کالاهای چینی پرداخت؛ اما در کمال، تعجب خبری از محصولات و سایت‌های چینی نبود. پس‌ از آن بود که بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت و سایتی را راه‌اندازی کرد که تنها محصولات چینی را معرفی می‌کرد. سرانجام، در سال ۱۹۹۵ به کمک همسرش یک شرکت طراحی سایت تأسیس کرد. جک ما روزی در کافی‌شاپ نشسته بود و در اندیشۀ نامی بود که می‌خواست برای شرکتش انتخاب کند. نام موردنظرش را به گارسون رستوران گفت. وقتی گارسون گفت که این نام را به‌خوبی می‌شناسد به خیابان رفت و از عابران نیز پرسید که آیا نام موردنظرش را می‌شناسند. همه همان جواب را دادند. جک ما حالا یکی از بزرگ‌ترین تاجران قرن است و همۀ جهان شرکتش را با نام علي بابا می‌شناسند.

بیژن:

بیژن پاکزاد در 15 فروردین سال 1323، در یک خانواده ثروتمند در تهران متولد شد. او در مدرسه le Rosey تحصیل کرد، که مدرسه ای برای پولدارهای سوئیسی بود. همکلاسی های او در دوران تحصیل شاهزاده های غربی و شرقی مانند پرنس ریتر و بسیاری دیگر از فرزندان افراد ثروتمند بودند. به جرات میتوان گفت که بیژن بسیاری از مشتری های خاص خود را در دوره مدسه شناسایی کرد. بیژن به خوبی این افراد را ارزیابی کرد تا متوجه شود که سلیقه افراد پولدار چگونه است و چگونه میتوان نظر آنها را به سمت اجناس جلب کرد. بیژن پاکزاد برای تحصیل در رشته شیمی وارد دانشگاه شد ولی علاقه او به طرح ها و رنگ ها، اورا به سمت دنیای مد و  فشن سوق داد . بیژن در پایتخت مد آمریکا شروع به گذراندن دوره های طراحی لباس کرد. در طی این مدت او با چالش ها و سبک های خاص و مختلف طراحی لباس آشنا شدو پس از آن به مراکز اصلی مد جهان سفر کرد، بازدید او از سبک ها و سلایق متفاوت موجود در دنیای مد، دلیلی شد تا او به فکر تاسیس گالری اقلام لوکس در شهر میلان بیوفتد.

او پس از گذراندن دوره های طراحی به ایران بازگشت و اولین بوتیک مدرن و لوکس به نام پلنگ صورتی را در تهران تاسیس کرد. بعد از گذشت مدتی بوتیک های دیگری به نام سسیل جی و نیکولا بلازی را تاسیس کرد که در آن دوران محل خرید اختصاصی اشراف زاده ها، خانواده های سلطنتی و ثروتمندان خاورمیانه، در این بود. بیژن پاکزاد در سن 30 سالگی به آمریکا بازگشت و با تجربیاتی که در طی سال ها در دنیای مد وفشن به دست آورده بود، اولین بوتیک انحصاری خود را تاسیس کرد. این بوتیک گران ترین بوتیک جهان است که در شهر نیویورک قرار دارد. طراحی و دکوراسیون داخلی این بوتیک خارق العاده توسط خود بیژن انجام شد. به دلیل تسلطی که بیژن به دنیای اشراف و ثروتمندان داشت به راحتی توانست فضایی را ایجاد کند که باب میل آنها بود . چیدمان و نوع کالا های موجود در این بوتیک به گونه ای است که به سادگی نظر افراد را به خود جلب می کند و افراد پول خوبی بابت محصولات پرداخت می کنند.

اما جالب است بدانید که بیشترین ثروت و شهرت بیژن از طریق تولید عطر های خاص و منحصر به فردی که تولید می کرد، به دست آمده است، نه از طریق طراحی لباس. به گفته محبى، مدیر مالى برند Bijan، فروش لباس‌ها و جواهرات این برند به طور کلى بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد سالیانه و راه اندازى چهار خط تولید عطر نیز ۵۰ میلیون دلار درآمد اضافه براى آن در بر داشته است. بیژن پاکزاد فردی خوش پوش و خندان بود. او همیشه با لباس های لاکچری زرد رنگ و سوار بر خودرو های لوکس زرد دیده می شد. رولز رویس زرد رنگ بیژن همواره آرزوی جوانان آمریکایی بود. بیژن در روز ۲۶ فروردین سال ۱۳۹۰ در محل کارش در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت. در مراسم بزرگداشت او جمع کثیری از افراد سرشناس و عادی و همچنین هنرمندان ایرانی مقیم آمریکا حضور داشتند. در مراسم درگذشت بیژن پیام تسلیت برخی از افراد که در آنجا حضور نداشتند قرائت شد. از جمله این پیام ها میتوان به پیام تسلیت جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا نیز اشاره کرد.

دلایل موفقیت بيژن عبارتند از:

  • در درجه اول به کیفیت محصولات توجه داشت.
  •  مهم ترین دلیل موفقیت بیژن آگاهی او نسبت به توانمندی های خودش بود.
  • خانواده نقش بسیار پررنگی در موفقیت او داشته است.
  • بیژن به اهداف و موفقیت های کوچک قانع نبود و اهداف بزرگی را در سر می پروراند.
  • علم و تسلط کافي به امور بازاریابی و برندینگ داشت.
  • برای ارتباط مفید و کارآمد با مشتریان اهمیت زیادی قائل بود.
  • عشق و علاقه او به کارش مانع از دلسردی او شده بود.
  • او به خوبی توانسته بود بازار هدف خود را مشخص کند و با توجه به آن محصولات مناسب را طراحی و تولید کند.
  • او بیشتر از هرچیز از علم و دانایی خود در این زمینه بهره می برد.

همانطور که گفته شد از ابتدا تا کنون مشتری این برند لوکس اشراف زاده ها و اشخاص ثروتمند در سراسر دنیا هستند. از جمله معروفترین افرادی که مشتری پر و پا قرص برند بیژن هستند میتوان به رونالد ریگان، جرج بوش، اوباما، پوتین، سلبریتی ها هالیوود، آرنولد و تونی بلر و تام کروز و… اشاره کرد. ریک کاروسو ، یک میلیاردر توسعه دهنده املاک و مستغلات در لس آنجلس، از جمله افرادی است که طی این سالها بسیاری از لباس بیژن خریداری کرده است. کاروسو 58 ساله در مورد برند بیژن می گوید: “شما به کیفیت این لباس ها معتاد می شوید.”

این برند بعد از مرگ بیژن پاکزاد توسط فرزندانش به مدیریت داریوش محبوبی اداره شد. اخیراً در یک روز آفتابی در لس آنجلس ، نیکلاس بیژن پاکزاد (یا نیکلاس بیژن ) تور بوتیک را به نمایش گذاشت و به نقاشی بوترو در سال 1968 اشاره کرد. لوستر این بوتیک ساخته شده از بیش از 1000 بطری عطر بیژن می باشد. در این تور کراوات های ابریشمی که قیمت هرکدام 950 دلار می باشد و کت تمام دست دوزی که به قیمت 12000 دلار به فروش می رسد،به نمایش گذاشته شد. در سال 2011 نیکلاس بیژن، برند بیژن را دوباره با توجه به تصورات خود اختراع کرد. او برند بیژن را به سمت تولید محصولات برای افراد جوان و نیز طراحی ترند های بشتر سوق داد تا مردانی همچون کامیل، گنادی گلوفکین و میلیونرهای جوان چینی را جذب کندکه اکنون 30٪ از مشاغل آن را به خود اختصاص می دهداز زمان درگذشت بیژن ، درآمد این برند تقریباً دو برابر شده است و به حدود 30 میلیون دلار در سال 2016 رسیده است.

نیکولاس بیژن می گوید: پدر من قادر به ساختن چیزی بود که بیشتر از خود او زندگی می کرد .او وقتی که زنده بود ، این مسئله را دست کم می گرفت.

 

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.