فرآيند برنامه ريزي آموزش کارکنان

           فرآيند برنامه ريزي آموزش کارکنان

                                                                                                    

مقدمه :

هر يک از سازمان ها با توجه به اهميت آموزش تلاش مي کنند فرصت هايي را براي رشد و بالندگي اعضاي خود به وجود آورند . پيشرفت و تحولات سريع علم وتکنولوژي همراه با تحولات وسيع فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ايجاب مي کند که نيروي انساني شاغل در سازمان ها  به عنوان مهمترين عامل توسعه يک سازمان ، به منظور همگامي و همراهي با تحولات مذکور ، اکتفاي چنداني به آموزش هاي قبل و بدو خدمت خود ننمايند و با استفاده از فرصت ها و شرکت در دوره هاي آموزشي ضمن خدمت بتوانند به عنوان عنصري فعال و موثر در جهت تحقق اهداف خود وسازمان ، نقش لازم را ایفا نمایند.                                                                                                 

امروزه آموزش ضمن خدمت نه تنها در سازمان هاي آموزشي ، بلکه در در تمام سازمان هايي که به طورمستمر در صدد ارتقاي کيفي و کمي علمي و حرفه اي خود هستند، در سطح وسيعي به کار گرفته مي شود . برنامه هاي آموزش ضمن خدمت وقتي موثر است که بر اساس نيازهاي واقعي کارکنان باشد  و آنها داوطلبانه درآموزش شرکت نمايند . نوع نيازها و انتظارات شرکت کنندگان عامل مهمي در تعيين اهداف آموزشي ، محتواي درسي دوره ها ، روش هاي آموزشي ، نحوه اجراي برنامه ، و همچنين نحوه ارزشيابي آموزشي است .        

مدلهاي گوناگون از مراحل و فرايندهاي آموزش

صاحبنظران آموزشي از ديدگاههاي مختلف به مدلسازي درباره آن پرداخته اند . اهميت آن رويکردها ازآن جهت است که هر کدام اولا مبتني بر مفروضات خاصي هستند و براي شرايط مناسب با آن مفيد هستند و ثانيا اينکه پذيرش و اعمال يک رويکرد خاص ويا ترکيبي از چند رويکرد کليت اجزا فرايندها و روشهاي آموزش وتبعا نتايج وپيامدهاي آن را به نوعي جهت داده و در مسير خاصي قرار ميدهد . در زير به چند مدل مهم اشاره ميشود :

 دانلود مقاله به طور کامل

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.